Hopp til innhold

Think permitterer alle ansatte

Think nærmer seg konkurs.

Think
Foto: Arild Sandsvik / NRK

Selskapet bak elbilen Think mangler 200 millioner kroner til driften. Derfor blir mellom
125 og 175 ansatte trolig permittert etter nyttår.

- Vi er i en svært vanskelig og ustabil situasjon, konstaterer Thinks adm.dir. Richard Channy på en pressekonferanse mandag ettermiddag.

Vanskelig å skaffe penger

Selskapet mangler penger til produksjon, og håper på en lånegaranti på 100 til 200 millioner kroner fra staten. De ansatte har fått permitteringsvarsel, og Think bekrefter at 50-70 prosent av de til sammen 250 ansatte vil bli permittert fra midten av januar.

Ledelsen arbeider også intenst med å få inn penger fra nåværende
og eventuelt nye investorer, men midt i den internasjonale
finanskrisen sier selskapet at det kan bli vanskelig å få inn
nye penger. Canny bekrefter at de setter sin lit til den
berammede krisepakken fra regjeringen som er ventet i januar.

- Det er viktig for oss nå å informere om hva vi gjør og hvorfor
vi gjør det. Det er viktig både overfor markedet, leverandørene
og ikke minst de ansatte, sier Canny. Vi ber at de må tro oss på at vi ikke vet med sikkerhet hvor mange som blir permittert, sier han.

Produserer ferdig

Fabrikken på Aurskog Høland produserer mellom åtte og ti biler om dagen. Selskapet har regnet med økt fortjeneste denne høsten, men det har ikke skjedd. Dermed ser selskapet det umulig å fortsette slik de hadde planlagt.

Bilene som allerede er påbegynt skal produseres ferdig. Deler
til mer enn 300 biler er allerede på lager, og arbeidet med å
sette disse sammen skal begynne på nyåret.

Canny understreket at Think har et stort forsprang på
konkurrentene, og at det er gjort store investeringer i
selskapet.

Det er investert 150 millioner kroner i utviklingen av bilen
Think City, samt av den nye såkalte 2+2-modellen, som etter
planen skulle ut på markedet til våren. I tillegg er 100
millioner kroner investert i produksjonsfasilitetene.

Australske Richard Canny ble hentet til den norske elbilprodusenten som sjef i selskapet i august i år. Han har 25 års fartstid i Ford bak seg.



(NKR/NTB)