NRK Meny
Normal

Taxisjåfører nekter å kjøre lokale turer fra flyplassen

Reisende som har landet på Oslo lufthavn etter at buss og tog har sluttet å gå, har blitt nødt til å overnatte i ankomsthallen fordi ingen taxisjåfører vil kjøre dem.

Taxier utenfor ankomsthallen på Oslo lufthavn

HÅPER PÅ TUR TIL OSLO: Rekken av taxier som venter på passasjerer utenfor ankomsthallen på Oslo lufthavn. Men dersom du ikke skal til Oslo, kan det hende det er du som blir stående og vente.

Foto: Kaja Figenschou / NRK

Det har blant annet ført til at en familie som skulle overnatte på et hotell like ved flyplassen, rett og slett ikke kom seg dit.

– De prøvde å få en drosje fordi bussene hadde sluttet å gå, men ble nektet av sjåførene. Det endte med at de måtte overnatte på terminalen, sier Kenneth Simonsen. Han er daglig leder i Taxi Depot AS, som har vakter som distribuerer drosjer på flyplassen.

daglig leder i Taxi depot AS, Kenneth Simonsen

Kenneth Simonsen, daglig leder i Taxi Depot AS.

Foto: Kaja Figenschou / NRK

I fjor ble over 20 biler bortvist fordi sjåførene nektet å kjøre passasjerer som ikke skal langt. Problemet er antakeligvis mye større.

Flere av de lokale hotellene rundt Gardermoen bekrefter til NRK at deres gjester ofte har problemer med taxiselskapene fra Oslo, men ingen av dem ønsker å stille til intervju. Ett av hotellene sier grunnen er at de frykter det vil forverre det dårlige forholdet til taxinæringen.

– Det er helt uakseptabelt, sier Simonsen.

Han sier at de har vakter som passer på drosjekøen så lenge det letter og lander rutefly ved flyplassen. Unntaket kan være hvis det oppstår forsinkelser, og når charterflyene lander om natta.

For lang ventetid for taxisjåførene

På flyplassen på Gardermoen må taxiene vente to-tre timer før de kommer først i køen. Dersom passasjeren som så setter seg inn i bilen bare skal en kort tur, blir det lite kjøring og mye venting, forklarer daglig leder i Norgestaxi, Erlend Eidsvoll.

– Det er veldig uheldig. Men en bil fra Norgestaxi som får en lokal tur på Øvre Romerike, vil ikke få en ny bestilling fordi vi ikke er aktive i det kjøreområdet. Det eneste alternativet er å komme seg tilbake til Gardermoen. Hvis han kommer seg inn til Oslo får han en ny tur, og derfor har det vært en viss aversjon mot å ta korte turer, sier Eidsvoll.

Det er ikke en god nok grunn, mener Kenneth Simonsen.

– Det er valgfritt å kjøre inn på Gardermoen. De lokale turene fordeler seg på alle sjåførene, og det er ikke slik at noen kan nekte. Det har jeg ingen forståelse for, sier Simonsen.