Hopp til innhold

Taxirush til Europa

Desperate askefaste tar taxi fra Oslo til Paris og London.

Eiffeltårnet i Paris fotografert fra Trocadéro
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Mens flytrafikken står har sjåførene i Oslo Taxi gode dager. Sentralen har sjelden sendt så mange biler ut av landet som nettopp denne uken.

- Gjennom helgen er det litt over hundre biler, som vi har registrert. Nå fanger ikke vi som taxisentral opp alle turene i og med at en del sjåfører inngår egne avtaler, men vi er i nærheten av 100, sier kommunikasjonsdirektør i Oslo taxi Lars Dolva.

Taxisentralen forsøker å hjelpe så mange som mulig, men selv om turene er lange er det ikke Oslo TAxi som drar inn mest penger:

- Det er den enkelte løyvehaver som har gode tider nå, dersom de får en slik tur. Men det skal jo sies at det er veldig få av disse turene som har betalt retur. Når du for eksempel får en tur til Paris så tjener du gode penger på vei ned, men du tjener jo ikke noe særlig på tur opp, sier Dolva.

Faste takster gjelder

For de som skal langt, kan turen bli dyr. Fast takster gjelder, også i utlandet.

- Som taxisentral må vi forholde oss til de takstene vi oppgir, og disse langturene er basert på en kilometertakst på 16 kroner. Så det er egentlig bare å summere opp hvor langt du skal kjøre og gange med den summen, så vil du fort se hvilken pris du ender på, sier Dolva.

Skal kunden langt, kan turen bli noe mer kostbar enn normalt.

- Det er utgangspunktet, og så forsøker vi å tilpasse oss litt etter kundens behov. Vi ser for eksempel at turer med to sjåfører, der vognen krever kjøre- og hviletidsregler, blir noe dyrere, sier Dolva.

Av i London, på i Brüssel

Denne uken har Oslo Taxi hatt turer til både Budapest, Alta og Paris. Faktisk er så mange biler sendt ut av landet, at de har begynt å plukke opp desperate nordmenn på vei hjem.

- Vi begynner å få så mange turer nedover kontinentet at vi av og til klarer å få til det. I dag har vi en bil som er kjørt til London, den skal plukke opp en passasjer i Brussel på vei hjem. Så han får betalt retur hele veien, så det er jo hyggelig, sier Dolva.

Flerparten av de som bestiller taxi til utlandet, er forretningsfolk og utlendinger som er askefaste i Norge. Mange av sjåførene synes det er greit med en utenlandstur:

- Det er delt, og det er en del som ikke vil. Det skjønner jeg, for det er langt å kjøre, slitsomt og litt uforutsigbart. Men de som ikke har så mange forpliktelser hjemme synes det er et positivt avbrekk, sier Dolva.

- Vurderer dere nå å innføre taxfree på taxi?

- Det er en god ide, men det tror jeg ikke. Vi skal nok forholde oss til vår kjernevirksomhet.