Hopp til innhold

Taxi-næringen må fornyes

– Dagens organisering av drosjene er fra den gang det travet hestedrosjer i gatene, mener samferdselspolitiker i Oslo, Per-Trygve Hoff (H). Men Norges Taxiforbund mener Hoff ikke vet hva han snakker om.

Per-Trygve Hoff vil legge om drosjenæringen.

Oslo-politikerne jobber i disse dager med å lage nye regler for taxinæringen.

Foto: Privat / Scanpix, Erlend Aas

Nå vil samferdselspolitikerne i Oslo ha en omlegging av drosjenæringen.

– Formålet er å få en mer profesjonell næring som er mer bruker- og kundeorientert enn det den er i dag. Det må være mer tilgjengelig informasjon om priser og kvaltiten på det drosjetilbudet du i dag benytter deg av, sier Per-Tryfve Hoff (H) til NRK.

Per-Trygve Hoff

Høyres Per-Trygve Hoff vil legge om drosjenæringen.

Foto: Privat

Skal vedta nye regler

Oslo-politikerne jobber i disse dager med å lage nye regler for taxinæringen.

Ti år etter at store deler av drosjenæringen ble tatt i millionsvindel med skatt og svarte penger, skal det vedtas regler som rydder opp i næringen.

En enstemmig samferdselskomité mener dagens system, med drosjeløyver og sentraler, er overmodent for fornying.

Vil ha taxi-app

Hoff mener taxi på app til smarttelefon og nettbrett kan være et av flere tiltak som bør prøves ut.

– Apper er begynt å komme på markedet hvor du kan bestille drosjer, og bestemme hva slags drosjer du vil ha. Det er ikke mulig i dagens lovgiving. Vi har bedt byrådet å se på om det er mulig å gjennomføre, sier han.

Ifølge Hoff skisseres det også andre forsøk som kan utvikle lovgivningen.

Problemene er mange i taxi-næringen. Stadig dyrere drosjer, voldelige sjåfører som fortsetter å kjøre, sentraler som går konkurs og kunder som ikke har anelse om hvor mye drosjeturen koster.

– Behovet for opprydding og forenkling er stort, sier Hoff.

Han mener dagens organisering er bygget opp rundt sentralene fordi de tidligere var nødvendig på grunn av dyre og kostbare investeringer i IKT-utstyr.

For å få til dette, utvilket man en løyveordning som støttet etableringen av sentraler.

Det har gitt privilegier til dagens løyvehavere som ikke alltid ser ut til å komme brukerne til gode.

Tror ikke på app

Men Glenn Tuxen fylkesleder i Norges Taxiforbund tror ikke en felles app vil ikke bedre drosjenæringen i Oslo. Tuxen tror heller en app vil ha motsatt effekt.

– Det vil medføre at ingen sentraler har ansvaret for transporten, og det vil være svært uheldig for de som bruker appen.

Tuxen sier det allerede finnes apper knyttet til de ulike sentralene, men han advarer mot å fjerne sentralene helt.

– Jeg tror ikke Hoff har vært å sett på en moderne taxisentral. Det er ikke slik han beskriver det, sier Tuxen.