Flere yrkessjåfører kan kjøre ulovlig

Statens vegvesen frykter at flere yrkessjåfører av tungbil kjører rundt uten gyldig førerkort, fordi de ikke tar et lovpålagt etterutdanningskurs.

Taxi
Foto: Idar krogstad / NRK

Hvert år skal omlag 10.000 sjåfører av tungbil, som omfatter persontransport og godstransport, gjennomføre det 35 timer lange etterutdanningskurset, ifølge Statens Vegvesen.

Men flere sjåfører tok ikke kurset innen fristen i fjor, og nå legges kurs ned på grunn av få påmeldte.

Vegvesenet frykter at mange med frist til Desember 2012 ikke vil gjennomføre den obligatoriske etterutdanningen i tide.

Inne i et av kursrommene på Taxiskolen i Oslo sitter drosjeeier Morten Dybvik Michaelsen, han er en av de som faktisk har gjennomført innen fristen. På bordet har han lagt ut førerkortet og det nye kursbeviset som han trenger for å kunne fortsette i yrket sitt.

– Her kan du se, her løper førerkortet mitt ut 14.november 2012, derfor har jeg fornyet kortet og fått et nytt et som løper fra dagen etter slik at jeg kan fortsette å jobbe, forteller Michaelsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Taxiskolen

I dette rommet holdes det etterutdanningskurs Mandag formiddag. Kursene holdes av Taxiskolen.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

Les også: Mer lovlydige bilister

– En av få

Petter Karlsen

Petter Karlsen, kursleder ved Taxiskolen.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

Flere kursagenter er bekymret for lav interesse både i fjor og i år. Kurset ble innført i januar 2011 for persontransport og januar 2012 for godstransport.

Kursleder ved Taxiskolen, Petter Karlsen forteller at Michaelsen er en av få som har gjennomført. Han opplever at sjåførene innen persontransport ikke tar dette kurset på alvor.

– Ut ifra estimater vi har gjort er det flere som ikke tok kurset blant persontransportsjåførene som som hadde frist i 2011, forteller han.

– Mørketall

Statens vegvesen bekrefter at det er mange som ikke tar etterutdanningen

Gaute Ulsakerhaugen

Gaute Ulsakerhaugen, kursansvarlig i Statens Vegvesen.

Foto: Privat

– Det er nok en god del som ikke tar kurset. Forholdet mellom hvor mange som skulle ha tatt det og hvor mange som faktisk gjør det har en del mørketall, sier Rådgiver i Statens Vegvesen.

Videre forteller han at interessen blant sjåførene er for lav, og at dette er en årsak til at de ikke tar kurset.

– Nå begynner de å bli nokså godt opplyst om påbudet. Jeg tror nok at de fleste sjåførene og arbeidsgiverne vet om det kravet. Hvorfor de ikke gjør noe med det er vanskelig å si noe om, sier han.

– En snakkis

Hadde det ikke vært for Taxiskolen og taximagasinene hadde ikke Michaelsen vært klar over etterutdanningen som ble innført for persontransport i 2011.

Morten Dybvik Michaelsen

Drosjeeier, Morten Dybvik Michaelsen, var tidlig ute med å gjennomføre etterutdanningskurset.

Foto: Privat

Han forteller at kollegene rundt han har vært opptatt av å motivere hverandre til å gå på kurs, men de hører ofte om noen som ikke tar kurset.

– Vi har nok vært litt ekstra obs på dette kurset og vært flinke til å motivere hverandre. For oss har det blitt en snakkis, men det er nok mange som ikke vet om kurset, sier han.

Forvirrende overgangsregler

Det er ikke bare interessen som er grunnen til at flere ikke tar kurset, mener Karlsen. I følge han må Statens vegvesen også ta på seg deler av skylden.

– Overgangsreglene kan virke noe forvirrende i tillegg så har de jo ikke fått noe informasjon av statens vegvesen, sier han.

Michaelsen mener at vegvesenet ikke har informert godt nok til den enkelte som rammes av påbudet.

– Det har ikke vært noe informasjon fra vegvesenet direkte til enkeltpersoner, fortelle han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Førerkort

Det er utløpsdatoen på førerkortet som bestemmer når sjåførene må ta etterutdanningskurset. Kurset må gjennomføres hvert femte år.

Foto: Dragan Cubrilo / NRK

– Få påmeldte

Flere av kursene blir avlyst nå mot høsten på grunn av få påmeldte, sier Karlsen. Statens vegvesen og Karlsen er enige i at det virker som om flere venter til siste slutt før de melder seg på kursene.

– Det som er faren er at de venter til fristen er så nære at de risikerer å ikke få kjøreretten fordi det ikke blir arrangert kurs, sier Karlsen.

Les også: Trailersjåfør dømt for påkjørsel av småbarnsmor

– Store konsekvenser

Karlsen forteller at Norges Taxiforbund har fått inn rapporter om yrkessjåfører som har blitt stoppet uten fullført etterutdanningskurs.

– Man har som sagt ikke kjørerett eller gyldig førerkort som yrkessjåfør hvis man ikke gjennomfører kurset, forteller han.

Hvis man blir stoppet kan dette få store konsekvenser, ifølge Karlsen.

– Konsekvensene er flere, den ene er bøter, den andre er at vedkommende må parkere bilen der og da. Hvis det skulle skje en ulykke, hva da med forsikringen, for man har ikke lov å kjøre, sier han.

– Dropper ut av yrket

NLF

Kai Kristensen, Fagsjef i Norges Lastebileier-forbund, er bekymret for hvilken påvirkning kurset har på næringen.

Foto: Jon Terje Hellegren Hansen / NLF

Norges Lastebileier - forbund frykter mangel på sjåfører fra årsskiftet hvis mange lar være å ta kurset. Ifølge Kai Kristensen, Fagsjef i Norges Lastebileier-forbund er lastebilsjåfører en mangelvare i Norge.

– Hvert år trenger lastebilnæringen i Norge 3000 nye ansatte for å dekke behovet, forteller han.

Videre forteller han at det er mange som velger å droppe ut av yrket som trailersjåfør på grunn av etterutdanningskurset.

– Hadde det ikke vært for dette kurset så hadde de som er litt eldre fortsatt å kjøre. Men på grunn av at de må gjennomføre kurset så tenker de at «nei det er en belastning for meg så det dropper jeg og da kutter jeg heller ut», forteller han.

Det er ikke bare de eldre sjåførene næringen mister, mener Kristensen.

– Det er jo veldig mange som kjører sporadisk, som ikke har dette som sitt faste yrke. De kommer til å bli borte. De tar antageligvis ikke etterutdanningen og så mister bransjen viktig arbeidskraft, forteller han.

– Det får store konsekvenser når varene ikke kommer fram fordi vi mangler sjåfører, sier Karlsen.

Les også:

– Tidlig ute

Drosjeeier Michaelsen var tidlig ute med å melde seg på fordi han hørte at det var flere kurs som ble avlyst.

– Jeg valgte å melde meg på i god tid for jeg visste at det var en del kurs som ble avlyst på grunn av få påmeldte. Jeg tok kurset nå i våres selv om jeg skal fornye i løpet av oktober i år, forteller han.

Det er fem år til han må gjennomføre kurset på nytt, men frem til det kan han kjøre rundt uten å være redd for å bli stoppet med ugyldig førerkort.