Taper millioner på dobbeltarbeid

En ny rapport gir Oslo kommune knusende kritikk for å bruke unødvendig mye penger på organisering av kollektivtrafikken.

Trikk

En ny rapport fra konsulentfirma Rokade viser at KTP, som eies av Oslo kommune, kan spare inntil 55 millioner kroner hvis kommunen organiserer det annerledes.

Foto: Holm,Morten / Scanpix

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Rapporten som NRK har fått tilgang til, viser at kommunen kan spare inntil 55 millioner ved å endre måten de organiserer kollektivtrafikken på i dag.

Rapporten slår nemlig fast at det er omfattende dobbeltarbeid i selskapet Kollektivtransportproduksjon AS (KTP), som er leverandør av kollektivtrafikk i blant annet Oslo og Akershus. Omlag 60 ansatte i administrative stillinger kan kuttes bort.

Styreleder i KTP, Terje Thon, er åpen for endringer.

– Vi har en klar formening om at det er mulig å oppnå gevinster ved å organisere oss enklere ja.

Styreleder Terje Thon i KTP

Styreleder Terje Thon er åpen for endringer.

Foto: KTP

Et pengesluk

Tidligere byråd Peter N. Myhre (Frp) var pådriver for den nye organiseringen av kollektivtransporten.

Ved å innføre bestillinger og små AS etter modell fra det private næringsliv skulle man spare penger.

I stedet er det blitt et pengesluk. Rapporten som er utarbeidet av konsulentfirma Rokade viser at KTP, som eies av Oslo kommune, kan spare inntil 55 millioner kroner hvis kommunen organiserer kollektivtrafikken på en annen måte.

Styreleder Thon, bekrefter at de jobber med forbedringer.

– Vår hovedoppgave er å produsere så mye kollektivtransport som mulig, for minst mulig penger. Hensikten er alltid å få til mer produksjon for en billigere penge.

Knusende kritikk

Årsaken til at det blir mer byråkrati i bestillersystemet er at alle de små selskapene må ha egne fagfolk, blant annet for å passe på at de andre aksjeselskapene gjør jobben sin. I rapporten kommer det frem en knusende kritikk av dette dobbeltarbeidet.

Det blir anslått at man har inntil 60 for mange ansatte i KTP og styrelederen i selskapet er enig i at det foregår en del dobbeltarbeid.

– Jeg er overbevisst om at det er det. Det er en konsekvens når man splitter opp en virksomhet, så vil det gi flere grensesnitt. Da vil det alltid være en fare for dobbeltarbeid.

I rapporten blir det også pekt på at organiseringen gir uklare ansvarsforhold, og at dette kan gå utover sikkerheten i kollektivtrafikken.

En skandale

SV-politiker Andreas Behring mener omorganiseringen av kollektivtrafikken i Oslo har vært en skandale, og krever at byråden ordner opp.

– Dette er noe vi har påpekt lenge, og her trengs det er kraftig opprydning.

– Jeg vil oppfordre byråden til umiddelbart å fremme en sak i bystyre om omorganisering, slik at vi kan bruke disse pengene på å lage et bedre tilbud for kollektivreisende i Oslo, sier Behring.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.