NRK Meny
Normal

Sykt barn skapte flyforsinkelser på Gardermoen

En flygeleder som måtte være hjemme med et sykt barn, var årsak til at morgenflyene på vei til Oslo lufthavn var forsinket mandag, bekrefter Avinor.

Flytårnet på Gardermoen

Flytårnet på Gardermoen.

Foto: Jonas Sætre / NRK

Morgentrafikken inn mot flyplassen var forsinket med 15-30 minutter mandag. Årsaken var ifølge Avinors pressesjef Sindre Ånonsen at en ansatt ved Røyken kontrollstasjon var hjemme med sykt barn.

Hendelsen føyer seg inn i rekken av flere forsinkede fly på grunn av for få flygeledere på jobb. I midten av juli i år var nesten 60 prosent flytrafikken på Østlandet forsinket som følge av bemanningsproblemer.

– Sykdom for én person kan være nok til å gi problemer for Røyken kontrollstasjon, sier Ånonsen til Dagens Næringsliv.

– Men det er mange områder i samfunnet hvor uregelmessigheter oppstår hvis noen må være borte på grunn av sykdom.

Han sier til NRK at dette er en situasjon de håndterer som best de kan.

– Vi beklager selvsagt dette, men det var ingen krise.

– Skal dere se nærmere på strukturen?

– Etter de problemene vi hadde i sommer ser vi nærmere på hvordan vi kan gjøre systemet mer robust. Men det er for tidlig å si noe om når vi er ferdig med denne evalueringen.

Joachim Westher Andersen

Joachim Westher Andersen bekrefter at det oppsto forsinkelser mandag.

Foto: Oslo lufthavn

Næringen fortviler

Oslo lufthavns medierådgiver Joachim Westher Andersen bekrefter at det oppsto forsinkelser på grunn av «bemanningsmessige utfordringer» i Røyken.

Flynæringen fortviler over situasjonen.

– Det er helt åpenbart at systemet til Avinor er for sårbart, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

15 fly forsinket

Han anslår at 15 SAS-fly var forsinket inn til Gardermoen før klokken 10 mandag formiddag, og at ytterligere tolv flyginger fikk følgeforsinkelser på grunn av flygelederen med det syke barnet.

– Vi er avhengig av at morgenflyene går på rute, og selv småforsinkelser gir oss store ekstrakostnader. Dette får store samfunnsmessige konsekvenser, spesielt for passasjerer som har kort tid til neste fly, forklarer Johansen.

Norwegian ble også berørt. Selskapet registrerte flyginger med opp til 45 minutters forsinkelser.