– Syklister må selvfølgelig prioriteres. Slik det er i dag henger ikke sykkelvei-nettet sammen, sier Kjell Hoem.
Han er lei av det dårlige tilbudet til syklister i Oslo. Det er også Oslo SV, som nå vil satse stort på sykkel.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Nytt sykkel-prinsipp
– Oslo er en sinke når det gjelder sykler. Oslo er på bunnen av storbyer i Norden når det gjelder antall syklister, andeler er bare fem prosent, sier Heikki Eidsvoll Holmås, 1. kandidat til stortingsvalget for SV i Oslo.
Derfor lanserer SV nå et nytt prinsipp,
– Sykkelen må først i alle trafikkerte veier. Ingen sykkelveier skal forsvinne, ingen sykkelfelt skal plutselig bli borte. Vi må sørge for folk i Oslo får muligheten til å sykle, sier Holmås.
- LES OSGÅ:
Lei av svartmalingen
Guri Melby 3. kandidat for Oslo Venstre innrømmer at syklistenes tilbud i hovedstaden ikke er perfekt.
– Det er mange ganger at det er konflikter mellom bilister, syklister og gående, men jeg vil ikke være med på svartmalingen av situasjonen som SV legger opp til, sier hun.
Melby mener det er flere grunner til det er få syklister i Oslo.
Veldig mange i Oslo velger å gå. Andelen gående er mye høyere her enn i andre byer, noe som gjør at totalandelen av myke trafikanter faktisk er ganske høy i Oslo, sier hun.
Å velge grønt, mener hun uansett er det viktigste.
– Hovedpoenget i samferdselspolitikken må være at folk skal få velge grønt og miljøvennlig, og da er det ikke viktig om man velger kollektivt, sykler eller går, sier Venstre-politikeren.
- LES OGSÅ:
– Syklister må tas på alvor
Men SV har andre ambisjoner. De vil at 20 prosent av Oslos innbyggere skal sykle innen 2020.
– 77 prosent av folk i Oslo ønsker at det skal legges bedre til rette for sykkel. Hovedstadens syklende befolkning fortjener å bli tatt på alvor. Vi kommer til å presse Oslo kommune til å få fart i sin egen sykkelambisjon, sier Holmås.
Melby i Venstre hevder de har gjort sin del av jobben, med både penger og planer. Hun berømmer SV for å ha satt av syv milliarder til sykkelsatsing i Nasjonal transportplan, men mener deres løsning er bedre i det lange løp.
– I vår NTP har vi en belønningsordning. Det innebærer at de kommunene som satser på sykkel vil få mer penger av staten. I alt må hovedfokuset være grønne valg, sier hun.