Hopp til innhold

Fikk ikke én søknad på stilling som elektrolærer

Mens over halvparten av alle landets yrkesfaglærere er over 50 år, har skoler store problemer med å få inn nye lærere. Bransjen sier de allerede merker at elevene får dårligere undervisning på linjene som sliter mest med rekruttering.

Elever på elektrofag ved Kuben videregående skole i arbeid

SPENNENDE: Elevene på elektrofag ved Kuben videregående skole i Oslo er i gang med å lage skjult anlegg der ledninger ligger inne i vegg eller tak. – Ikke så skjult enda, men det skal jo inn i veggen da, forklarer en elev.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Det er fagene Bygg og anlegg, Elektro og Teknikk og industriell produksjon som har størst problemer med å skaffe lærere. I tillegg er over 60 prosent av dagens yrkesfaglærere over 50 år, viser en rapport fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og NTNU.

Jan Fagernes (63) underviser i elektrofag ved Kuben videregående i Oslo, og er selv én av mange som snart går av med pensjon.

Jan Fagernes, lærer for elektrolinja ved Kuben videregående skole

SNART PENSJONIST: Jan Fagernes (63) har jobbet som yrkesfaglærer i mange år. – Jeg synes det er helt supert og trives med å jobbe sammen med ungdom, sier han.

Foto: Else Karine Archer / NRK
Erling Sebastian Olstad tar elektrofag ved Kuben videregående skole

SPENNENDE: Erling Sebastian Olstad sier han trives godt på elektrolinja på Kuben videregående skole.

Foto: Else Karine Archer / NRK

– Jeg er på slutten av min yrkeskarriere, forteller han.

Enn så lenge har ikke hans klasse merket lærermangelen, og er godt fornøyd med undervisningen fra den rutinerte læreren.

– Dette er morsommere enn vanlige studier. Du gjør noe spennende hver dag, sier elev Erling Sebastian Olstad.

Trenger 800 nye lærere

Til og med ved den helt nye og toppmoderne yrkesfagskolen Kuben mangler de folk. Det kom ikke inn én søknad da de søkte etter elektrofaglærere i fjor.

– Vi ønsker å levere kvalitet i undervisningen, men det går ikke når vi mangler folk, sier avdelingsleder for elektrofag, Bjørnar Valstad.

Sammen med NTNU har Høgskolen i Oslo og Akershus kartlagt det prekære lærerbehovet i de teknologiske yrkesfagene.

De neste årene trengs det 800 nye lærere, og i tillegg mangler minst 1000 yrkesfaglærere i den videregående skolen i dag godkjent lærerutdanning.

Høyt fravær og stryk

Leder for institutt for yrkesfaglærerutdanning ved HiOA, Sidsel Øiestad Grande, mener politikerne burde tilby fagfolk en stipendordning på 100 000 kroner per studieår, hvis de tar lærerutdanning.

– Regjeringen snakker om lærerløftet og yrkesfagløftet. De kan koble disse to sammen og legge til rette for å lokke gode fagarbeidere til å bli lærere, sier hun.

– Litt av paradokset er at vi kanskje trenger dårligere tider i det private næringsliv for at det skal bli mer attraktivt å være lærer, sier Valstad ved Kuben videregående.

I bransjen merkes det allerede at utdanningen lider.

Høyt fravær, høy strykprosent og manglende lærlingkontrakter kan være tegn på at utdanningen er for dårlig, mener bransjeforeningen for elektrobedrifter Nelfo.

– Faglærere er de viktigste folkene for å lage en god opplæring, sier fagsjef for utdanning, Svein Harald Larsen.

Kuben videregående skole

FÅR IKKE LÆRERE: Selv ved den nye yrkesfagskolen Kuben i Oslo var det ingen som lot seg friste til å søke på lærerjobben på elektrofaglinja sist høst.

Foto: Else Karine Archer / NRK