Da Jørgen Bergset kom ned til sin BMW elbil som stod parkert i Maridalsveien i Oslo lørdag morgen, oppdaget han at ladekabelen var borte. Også kabelen til seks andre elbiler i området hadde forsvunnet over natten.
– Bare pluggen til kabelen stod igjen, for den er låst fast i bilen. Noen har knekt av selve kabelen. Det var også blodspor der, så jeg tenker at de som har gjort det har kuttet seg opp, sier Bergset.
Hos de seks andre bilene virket det som om tyvene har fått med seg hele kabelen, ifølge Bergset.
– Jeg ble ganske oppgitt og litt sint. Når så mange er stjålet så må man jo finne ut hva dette er, og advare andre.
Tror det er vinningsforbrytere
Oslo-politiet bekrefter at de har hørt om de at noen har stjålet ladekabler lørdag morgen. En kvinnelig bileier meldte fra klokken 09.11, og politiet reiste selv til Maridalsveien. De konkluderte med at til sammen tre biler var frastjålet elkabelen.
– Det kan være noe som hadde kjørt derfra da vi ankom, så vi kan ikke si helt sikkert hvor mange det var, sier operasjonsleder Vidar Pedersen, som sier han aldri har hørt om lignende:
– Meg bekjent så er det ganske lett å ta disse kablene, og de er jo verdt en del kroner.
Politiet vil ikke spekulerer i hvem som kan stå bak tyveriene. Jørgen Bergset tror likevel han vet hvorfor noen stjal ladekabelen til BMW-en hans.
– Jeg antar at dette er vinningskriminalitet, og at de er stjålet for å selges videre.
– Har aldri hørt om lignende
– Det har nok vært noen enkelttilfeller, men jeg har aldri hørt om at så mange biler har blitt frastjålet kabelen på en gang, sier kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland.
Noe av grunnen kan være at det ikke har vært et marked for å kjøpe og selge slike kabler tidligere, men at det har forandre seg med økende antall elbiler, mener han.
– Vi har jo hatt elbiler i mange år. I forhold til antall elbiler så er det et lite problem, men det kan jo se ut som om det kan bli et økende problem nå.
Ifølge Haugenland finnes det to ulike kabel-typer. Den som følger med elbilen, som fungerer med stikkontakt, er verdt rundt 8000 kroner. Den nye varianten som gjør at batteriet lader hurtigere, koster fra 1500 kroner og oppover. Hvordan ladekabelen er festet i bilen varierer på bilmerkene.
– Hvis bileiere bruker den nye ladekabelen, på de nye ladestasjonene, så er den låst både i ladestasjonen og i bilen. Da er det vanskelige å stjele den, sier Haugneland.