Hopp til innhold

Stadig flere lurt i inkassofella

Stadig flere lures i inkassofella av useriøse firmaer. Verst er det i helsekostbransjen.

Regninger
Foto: Magne Hansen / NRK

Onsdag fortalte Østlandsseningen at omlag 40 000 personer i Oslo og Akershus er svartelistet fordi de ikke har betalt inkassogjelden sin.

Men seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet sier at mange aldri skulle vært svarelistet.

- Skriv en protest

Forbrukerne havner i trøbbel fordi de ikke er flinke nok å si fra, og Forbrukerombudet har følgende oppfordring.

- Det er å protestere så fort som mulig. Så snart du mottar regningen, så protesterer du både overfor firmaet som har sendt den, og eventuelt overfor inkassofirma, hvis det går så langt at du mottar kravet derfra, sier Elton Haug.

Får varer de ikke har bestilt

De mottar daglig klager fra fortvilede kunder som mottar produkter de aldri har bestilt. Og eksemplene er mange;

«Tidligere denne måneden får en kvinne en pakke på døren, fra et firma som tilbyr helsekostprodukter, og 5 fakturaer på tilsammen 445 kroner. Kvinnen har aldri bestilt produktene. Hun sender derfor en e-post til inkasseselskapet som sendte ut fakturaene. Hun har ennå ikke fått svar, og mottar istedet et inkassevarsel på 140 kroner.»

«I fjor mottar en mann i Oslo flere pakker fra et helsekostselskap, selv om han aldri har bestilt prosuktene. For en stund tilbake sendte han en sms i forbindelse med en tv-kampanje, for å få mer informasjon om et produkt. Som svar mottar mannen en sms det det står: Bekreftelse på bestillingen. Mannen skriver tilbake at han kun ønsker informasjon om produktet. Men det hjalp lite. Med jevne mellomrom mottok mannen pakke etter pakke.»

Disse sakene er langt fra enestående. Inkassobransjen selv tror at nesten én million nordmenn vil oppleve å få et inkassokrav mot seg iløpet av året.

- Urettmessige krav

Ifølge Forbrukerombudet er en stor andel av inkassosakene urettmessige. Mange lures i inkassofella av useriøse firmaer. Og dette er verstingen:

- Vi har sett mange saker i det siste, på helsekostbransjen. Der er det mye dårlig informasjon om at det er abonnement og abonnementsordninger som markedsføres. De bruker mye 14 dagers gratis prøve, uten at de opplyser at du ved å si ja, må fortsette å abonnere.


Da er det godt å vite at man som forbruker har rettigheter. Blant annet er det firmaet som krever penger av deg som har bevisbyrden.

- Så lenge du har protestert skriftlig, og det er en tvist om kravet, så er det forbudt for inkassoselskapet å gå videre med den saken. Da må firmaet som i utgangspunktet har sendt deg regningen, ta stilling til den tvisten. Du må få et svar, før den eventuelt kan gå videre som inkassosak, sier Elton Haug.

Han har følgende råd til deg som vil unngå å havne i inkassotrøbbel :

- Det er å være litt skeptisk i forhold til selgere, og som sier at det er uforpliktende tilbud, at det er gratisprøver. Det er veldig sjelden at sånne ting blir gitt bort, hvertfall hvis du må oppgi navn og adresse. Da er det alltid slik at de vil fakturere deg noe i ettertid. Så det må man bare være klar over.