Hopp til innhold

Stor sprik i tallet på barnehageledere med utdanning

I Gjerdrum har under halvparten av lederne i barnehagene førskolelærerutdanning, mens i Vestby er andelen 90 prosent. Utdanningsstipend på 30 000 pr år forklarer noe av Vestbys suksess.

Barn

Illustrasjonsfoto.

Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

Takten i barnehageutbyggingen gjør at andelen ansatte ledere (styrer og avdelingsledere) med førskolelærerutdanning ikke stiger like raskt som politikerne ønsker.

På landsbasis oppfyller 86 prosent av barnehagene lovens krav, mens i Oslo og Akershus er andelen henholdsvis 76 og 75 prosent, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.

Pedagogiske ledere med førskoleutdanning - Graf
Foto: Grafikk: Signe Karin Hotvedt

På topp i Akershus troner Vestby. Der har 9 av 10 ledere i kommunens tilsammen 20 barnehager (8 kommunale og 12 private) utdanning som førskolelærer.

120 000 i stipend

Barnehagesjef Lisbeth Sundet i Vestby forklarer den høye andelen med stabile arbeidsforhold og gode stipendordninger.

I Vestby får assistenter i de kommunale barnehagene opptil 120 000 kroner i stipend for å ta fireårig førskolelærerutdanning.

30 000 kroner utbetales per år etter at den ansatte har bestått eksamen ved Høyskolen i Akershus.

– Dette har vært en veldig god ordning for oss, og vi har satt av penger slik at fem ansatte kan få slikt stipend i år, sier Sundet.

Sliter i Gjerdrum

Barnehagesjef Magne Skrede i Gjerdrum forklarer kommunens jumboplass med at det er veldig vanskelig å få fatt i førskolelærere.

– Det utdannes rett og slett for få førskolelærere, og det merker vi på rekrutteringen. Men vi har heldigvis flere barnehageansatte som er i gang med utdanning, sier Skrede.

Ni ansatte i Gjerdrums tilsammen åtte barnehager (seks private, tokommunale) tar for tiden førskolelærerutdanning på deltid ved Høyskolen i Hedmark. Dette tror Skrede vil gjøre at Gjerdrum vil "hoppe" på statistikken om et par år.

Kommunen setter ikek ned arbeidstiden eller yter stipend til disse, men barnehagene legger arbeidstiden til rette slik at studentene kan delta på samlinger ved høyskolen.