Slutt på lystårnreklame

Oslo kommune kjøper tilbake lystårn og lyktestolper for 40 millioner kroner.

Reklametårn
Foto: NRK

Kilde: NRK/NTB

Oslo bystyres finanskomite godkjente tirsdag ettermiddag en forliksavtale med Hafslund Nett AS og JCDecaux Norge AS.

Kommunen har kjøpt Hafslunds nedstigningstårn rundt om i byen, samt alle lyktestolpene i byen.

Reklamen i nedstigningstårnene skal fjernes innen utgangen av neste år.

Det mest politisk omstridte er de såkalte nedstigningstårnene
som Hafslund i sin tid kjøpte og som JCDecaux skulle utstyre med
lysreklame. Det viste seg i 2005 at det ikke var flertall i
bystyret for avtalen.

- Det er veldig mye annet jeg ville brukt penger på fremfor å kjøpe tårn som vi ikke trenger. Å bruke et tosifret millionbeløp på å bli kvitt selve reklamen er litt ille, sier Ivar Johansen, bystyrerepresentant fra SV og medlem i finanskomiteen.

Ivar Johansen

Ivar Johansen, bystyrerepresentant og medlem i finanskomiteen (SV)

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

I løpet av neste år blir Hafslunds 46 nedstigningstårn reklamefrie igjen, og det betyr slutten på en langvarig kamp mot de lysende tårnene.

Kommunal etat gjør det stikk motsatte

- Når vi holdt på med dette i 2005 i bystyret så fikk vi ytterligere tillatelser, det ble utvidet, og det syntes jo mange av oss var litt påfallende. Mens bystyret sitter og diskuterer hvordan vi tar bort alt, så gir en kommunal etat tillatelse til å utvide, sier Johansen.

- Og det mener vi at byrådet burde ta ansvaret for. De burde ha sørget for at bystyrets vedtak ble effektuert og at ikke en kommunal etat gjør det motsatte, fortsetter han.

Bård Folke Fredriksen

Bård Folke Fredriksen, byråd for byutvikling (H)

Foto: NRK

Bård Folke Fredriksen, byråd for byutvikling, er glad for vedtaket i går, men er ikke enig i Johansens kritikk.

Mener det er en bra løsning

- Det er ikke noe grunnlag for at bystyret er ført bak lyset. Plan- og bygningsetaten fattet vedtak innenfor sine fullmakter, men når vi nå ser hvor viktig det har vært for mange å rydde opp i den saken, så mener jeg at vi har kommet frem til en samlet pakke med en bra løsning som både løser opp i saken om nedstigningstårnene og gatebelysning, sier Fredriksen.

- 40 millioner kroner er mye penger?

- Det er det, men vi kjøper også tilbake eiendomsretten til byens gatebelysning, og det betyr at vi nå kan sette i gang arbeidet med å forvalte det på en bedre måte, drive med energiøkonomisering og få mer igjen for det, for Oslos innbyggeres del, sier Fredriksen.

Hafslund er godt fornøyd med forliket de har inngått med Oslo kommune om de omstridte reklametårnene.

Hafslund er spent

Kommunen betaler 40 millioner kroner for å overta 46 nedstigningstårn med lysreklame fra Hafslund. I utgangspunktet hadde Hafslund inngått en avtale med JC Decaux om drift og vedlikehold av tårnene mot reklamesalg i 20 år.

Kommunikasjonsdirektør Karen Onsager i Hafslund sier at striden om tårnene har tatt mye ressurser.

- Det er klart at alle parter har opplevd dette som en langdryg prosess. Saken har vært komplisert , vi er nå glad for at vi har fått på plass en løsning. Vi er spent på Oslo kommunes prosess videre nå, på hvordan utformingen av de nye tårnene blir.