Hopp til innhold

10. klassing: – Noen ganger er vikaren på nivå med oss

Elever i Akershus får ikke vikar i ett av seks tilfeller der læreren er borte.

Simen Sandmo og Cecilie Fredheim i klasse 10 A ved Haugjordet ungdomsskole i Ski

Vikarmangel: Simen Sandmo og Cecilie Fredheim i klasse 10 A ved Haugjordet ungdomsskole i Ski sier de ofte får vikarer som knapt nok kan mer om pensum enn dem selv.

Katti Anker Teisberg

Rektor ved Haugjordet ungdomsskole, Katti Anker Teisberg.

Foto: Ane Lindahl / NRK
Grethe Hovde Parr

Leder i Utdanningsforbundet i Akershus, Grethe Hovde Parr.

Foto: Ane Lindhal / NRK

Og når det først blir satt inn vikarer er det oftest ufaglærte personer som tar jobben, viser en undersøkelse Utdanningsforbundet har gjort.

– Vi skal jo lære noe, så det er dumt, sier 10. klassingen Cecilie Fredheim ved Haugjordet ungdomsskole i Ski.

NRK møter klasse 10 A i en samfunnsfagtime. Faglæreren er syk, men i dag har de vært så heldige å få vikar.

Kan sitte en halvtime uten at noen vet de er alene

Elevene forteller at ofte kan de sitte så lenge som en halvtime uten at de andre lærerne oppdager at de ikke har noen til å lede undervisningen.

– Vi får en dårligere utdannelse på sikt når vi ikke får vikar de timene lærerne ikke kan møte opp, sier klassekamerat Simen Sandmo.

Utdanningsforbundet er bekymret over resultatene fra undersøkelsen, som ble gjennomført både ved grunnskoler og videregående skoler i Akershus.

Overvekt av ufaglærte vikarer

Tallene viser at 60 prosent av vikarene som ble satt inn var ufaglærte, og i 17 prosent av de timene lærerne ikke kunne møte ble det heller ikke satt inn vikar.

– Vi ser at det går utover spesialundervisning, og vi ser også at det er en økning i bruk av ufaglært arbeidskraft, sier Grethe Hovde Parr leder i Utdanningsforbundet i Akershus.

Haugjordet ungdomsskole er ikke de eneste som sliter med å finne nok vikarer. Dagen NRK var på besøk var seks lærere borte, og rektor måtte finne vikarer til å dekke 25–30 skoletimer.

– Det er veldig vanskelig å få tak i faglærte vikarer, og det sier seg selv at lærere ikke sitter på gjerdet og tar vikartimer, sier rektor Katti Anker Teisberg.

– Har ingen løsning i dag

Både Teisberg og Utdanningsforbundet ønsker seg en ordning som gjør det lettere for faste lærere å ta vikartimer.

– Skolene burde ha en stilling for en fast vikar. De må ha et system som fungerer, og det finnes ikke i dag, sier Hovde Parr.

Cecilie og Simen synes ofte det er bedre å ikke ha vikar i det hele tatt, enn å ha en ufaglært vikar som ofte bare er et par år eldre enn dem selv.

– Noen ganger er de på samme nivå som oss, og vi går i 10. klasse, sier Cecilie.

Undersøkelse av vikarmangel i Akershus, Utdanningsforbundet 2011

Diagrammene viser resultatet fra undersøkelsen utført av Utdanningsforbundet ved grunnskoler og videregående skoler i Akershus.

Foto: Utdanningsforbundet