En halvering av Oslos klimagassutslipp innen 2020 er det hårete målet i byrådserklæringen til Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne.
Målet, som senere er vedtatt i Oslo bystyre, betyr i realiteten at CO2-utlsippene må ned nær 60 prosent, fra 1,4 millioner til 600.000 tonn, fordi målet om halvering tar utgangspunkt i 1990-nivå.
Klimabudsjettet skal sikre at klimatiltakene faktisk blir gjennomført.
– Dette er en ny måte å tenke budsjett på, sier finansbyråd Robert Steen (Ap) og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
– Vi skal ikke bare telle penger, men også de CO2-kuttene vi er nødt til å gjennomføre dersom vi skal sikre livsgrunnlaget for fremtidens generasjoner
I klimabudsjettet lister byrådet opp til sammen 42 ulike tiltak som til sammen vil redusere CO2-utslippene med 836.000 tonn hvis de blir gjennomført.
1. Energi/bygg
- Vil gi en CO2-reduksjon på 284.000 tonn.
- Viktige tiltak: Utfasing av gjenstående oljefyrer i kommunale bygg og insentiver for utfasing av fossile energikilder i private bygg og boliger, inkludert forbud.
- Andre tiltak er utfasing av fossile energikilder som spisslast (ekstra brensel på kalde dager) i fjernvarmenettet.
2. Ressursutnyttelse
- Vil gi en CO2-reduksjon på 200.000 tonn.
- Det aller meste av denne reduksjonen forutsetter at staten velger søppelforbrenningsanlegget på Klemetsrud som fullskala anlegg for karbonfangst og -lagring.
- Andre tiltak er utnyttelse av deponigass fra Grønmo og avløpsvann.
3. Mobilitet/transport
- Vil gi en CO2-reduksjon på 352.000 tonn og omfatter blant annet følgende tiltak:
- Fossilfri busspark, fossilfrie lokale ferger, nullutslippsdrosjer
- Lavutslippssoner for biler, miljødifferensierte bompenger og rushtidsavgift, parkeringsrestriksjoner, flere ladestasjoner for elbiler, bilfritt sentrum, tilrettelegging for økt bildeling.
- Framkommelighetstiltak for buss og trikk, økt kapasitet i kollektivtrafikken, knutepunktsutvikling.
- Grønnere vare- og godstransport.
- Grønnere anleggsmaskiner.
En halv klimamilliard
Ifølge byrådet kan mange av tiltakene gjennomføres uten ekstra bevilgninger, mens særlig sykkel og kollektivtransport, samt utfasing av oljefyrer, krever ekstra penger i 2017.
Byrådet setter derfor av 226 millioner kroner på driftsbudsjettet og 286 millioner kroner på investeringsbudsjettet til det de definerer som klimatiltak i 2017.