Seks prosjekter er plukket ut som vinnere av designkonkurransen til de nye stasjonene på Fornebubanen. Totalt 85 søknader kom inn etter at konkurransen ble lyst ut i november 2017.
Dette er vinnerne av de seks T-banestoppene:
- Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
- Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
- Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup
- Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab
- Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/ImagoAtelier de Arquitectura og José Gigante
- Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab
– Målet med konkurransen var å finne gode konsepter for alle de seks stasjonene langs Fornebubanen. Vi er veldig fornøyde med å få på plass arkitekter til å bistå med utforming av stasjonene, sier juryleder Irene Måsøval, direktør for Fornebubanen.
Juryen har bestått av Norge arkitekters landsforbund, Akershus fylkeskommune, Bærum kommune, Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, Oslo kommune, Sporveien, Ruter og Fornebubanen.
– En ære å bli valgt
Zaha Hadid Architects og A-lab vant arkitektkonkurransen om både Fornebuporten stasjon og Fornebu stasjon. Dette er arkitektenes første prosjekter i Norge.
– Kollektivstasjoner i Washington, Moskva og andre steder i verden er severdigheter. Vi vil at folk skal ta Fornebubanen og komme til stasjonen å tenke «jøss, dette var skikkelig kult!» også drar de og ser operaen etterpå, sier Geir Haaversen som er daglig leder og grunnlegger av A-lab.
A-lab står bak blant annet Statoilbygget på Fornebu og Barcode, mens Zaha Hadid Architects ble grunnlagt av Zaha Hadid i 1979, og står bak blant annet kunstmuseet i Roma, MAXXI.
– Det er en ære å bli valgt, spesielt siden dette en anonym konkurranse med mange dyktige konkurrenter. Å få på plass infrastrukturen rundt Fornebubanen er svært viktig for folk i Oslo-området, sier director i Zaha Hadid Architects, Gianluca Racana.
Skal være enkelt
– For reisende med Fornebubanen skal reisen oppleves som praktisk, trygg og oversiktlig. Det skal være enkelt å orientere seg, selv for førstegangsreisende, skriver Fornebubanen i en pressemelding.
Derfor har det vært viktig med god oversikt, bruk av glassflater og god belysning. I tillegg har det blitt gitt høy prioritet at stasjonene legger til rette for sykling og sykkelparkering.
– Dette er veldig spennende. Det er inngangene og stasjonene som skaper T-banenes identitet for alle som reiser kollektivt i hverdagen. Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen, og det er viktig å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg.
Dyrere enn antatt
Høsten 2025 skal den åtte kilometer lange Fornebubanen stå ferdig. Med en prislapp på 13,8 milliarder kroner, som er en milliard dyrere enn antatt, strekker banen seg fra Fornebu til Majorstuen.
Byggestart er planlagt i 2020, og ferdigstillelse i 2025. Det er fire år forsinket.
Banen skulle egentlig stå ferdig i 2021, men uklarhet om finansiering, en komplisert planlegging med mange offentlige instanser involvert og diskusjon om hvem som skal eie banen og stå for utbyggingen, har skapt forsinkelser.
Nå vil Fornebubanen starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne i designkonkurransen så raskt som mulig.