Hopp til innhold

Slik blir nye Oslo

Høyhus på 90 og 70 meter kan sette sitt preg på Oslo-gryta de neste årene. I dag presenterte byrådet planer for et nytt sentrumsområde.

– Dette er det store, nye sentrumsgrepet i Oslo.

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) snakker entusiastisk om planene for området rundt Oslo Sentralstasjon. Han har nettopp foreslått endringer som kan få store konsekvenser for Oslo-folk i lang tid framover.

Bussterminal over jernbanesporene

– Utgangspunktet er at vi ønsker en miljøvennlig og bærekraftig byutvikling. Vi vil forsterke Oslo S som Norges beste kollektivknutepunkt, og utnytte kapasiteten der fullt ut.

Ifølge Aftenposten passerer 150 000 personer området daglig. Fredriksen mener at byrådets forslag vil gjøre hverdagen lettere for mange kollektivreisende.

– Vi vil flytte bussterminalen, og bygge en ny terminal over sporområdene på stasjonen. På denne måten kan alle som kommer med buss fra nabokommunene få direkte tilgang til togene, sier han til NRK.no

Selv om byråden frister med bedre forhold for kollektivreisende, har både Jernbaneverket og Flytoget kommet med innvendinger til planene. De frykter at det blir vanskeligere å bygge ut Oslo S senere.

Video c1c66f2c-01a3-40e0-9bdc-82039445634d.jpg

Slik forklarer Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) de nye planene.

Innen 2025 planlegger NSB at togtrafikken til stasjonen skal dobles, mens Ruter forventer en vekst på 70 % i samme periode.

Byråden får ikke gjort alle endringene han ønsker. På tross av at det har vært planer om å rive Galleri Oslo, skjer dette neppe.

– Jeg tror dessverre ikke det er realistisk å rive Galleri Oslo, selv om det hadde vært ønskelig.

– Schweigaards gate er en sjakt

Han håper allikevel at området vil få en oppsving når bussterminalen ikke lenger dominerer.

– Galleri Oslo kan få en helt ny utvikling når bussterminalen flyttes.

I stedet for busser som kjører ut og inn, ser byråden for seg at bygget fylles med butikker og kafeer. Han viser spesielt til hvordan området rundt Anker studentboliger har endret seg de senere årene.

På motsatt side av Schweigaards gate er det planlagt å rive lavblokka som ligger der nå.

– Vi vil rive lavblokka til Postgirobygget. Sammen med Galleri Oslo gjør denne Schweigaards gate til en sjakt. I stedet vil vi bygge et høyt bygg på tomten, som vi trekker litt unna veien.

Bygget vil bli det høyeste av nybyggene, på hele 90 meter. Deretter faller høyden på byggene ut mot Oslo-fjorden.

– Et sted vi vil oppholde oss

Både Bydel St. Hanshaugen og Bydel Gamle Oslo har tidligere vært skeptiske til at det bygges for høyt i området. I planen til byrådet advares det mot å begrense høydene på nybyggingen.

«Dersom høydene begrenses for sterkt vil det fort bli et press på å kompensere med mer massiv bebyggelse på gateplan»

Ved å bygge høyt ser byrådet for seg at området kan brukes til å fjerne lokket som i dag ligger over Akerselva.

– Dette gjør vi for å åpne Akerselva lenger ned mot områdene til jernbanen.

Les også: - Et svik mot Akerselva

En rekke arkitektfirma, etater, grunneiere og andre er involvert i de nye planene til byrådet. Fredriksen mener at en samlet gjennomgang er viktig for byen.

– Dette er en områdeplan som vi vil legge fram for bystyret, hvor vi ser alle hus og bygninger i sammenheng.

For byråden er det viktigste med planene hvordan det blir for folk å bruke områdene.

– Dette skal bli et sted vi vil oppholde oss, og ikke bare oppholde oss.

Hva synes du om byrådets nye planer?