Hopp til innhold

Slik blir du vintersyklist

Du trenger ikke parkere sykkelen selv om asfalten ikke lenger er bar.

Sykling på vinterføre

Å sykle om vinteren har blitt mer og mer populært de siste årene.

Foto: Ingvild Baltzersen Sund / NRK

– Det er mye tryggere å sykle med piggdekk på isføre enn å gå på glatta, hevder Olav Berve.

Han har jobbet som sykkelmekaniker i nesten 30 år, og har flere tips til hvordan man best kan komme seg fram med is og snø under sykkelen.

  • 1) Piggdekk

– Mange dropper piggdekk på vinterføre. Det er helt håpløst. Ting skjer så fort hvis man først sklir. Du ligger i bakken før du får sukk for deg.

Bevre forteller at det finnes ulike typer piggdekk, og jo flere pigger desto senere går det på bar asfalt. Derfor lønner det seg ikke å velge flere pigger enn man strengt tatt trenger.

– 106 pigger holder lenge til vanlig bruk i byen. Hvis du sykler i terrenget eller i veldig bratte bakker bør du gå for flere, sier Bevre.

Olav Bevre

Olav Bevre driver Felgen sykkelverksted på Sagene i Oslo. Han sier de har kalt inn ekstra mannskaper etter at snøen falt. Folk vil ha sykkelen sin klargjort for vinterbruk.

Foto: Ingvild Baltzersen Sund / NRK
  • 2) Avpass farten

– Piggdekk tar ikke bort isen. Det bare kjennes sånn ut. Det betyr at selv om du selv har godt feste, har andre uten pigger det glatt. Man må ta hensyn, og kan ikke sykle like fort som på sommerføre.

Bråbremsing på blåisen er ikke å anbefale. Piggdekk sitter dessuten ikke så godt på underlag som brostein, trikkeskinner og kumlokk.

  • 3) Innkjøringsfase

– Vinterdekkene må kjøres inn. Piggene bruker de første fem milene på å feste seg skikkelig, sier Bevre.

Innkjøringen kan med fordel gjøres på bar asfalt, slik at piggene presses godt inn i dekket. Hvis ikke risikerer man at pigger faller av.

– Piggdekkene tåler godt å brukes på asfalt.

Sykkel med piggdekk

Piggdekk koster noen hundre kroner, avhengig av type og antall pigger. Noen velger å ha en vintersykkel stående slik at man slipper å skifte dekk hver sesong.

Foto: Ingvild Baltzersen Sund / NRK
  • 4) Bekledning

Man må selvsagt kle seg etter forholdene, og det finnes en rekke spesialklær for vintersykling.

– Vind og vanntette sykkelmuffer eller "håndposer" til å ha hendene i er en prima julegave til vintersyklisten. Slike trekk finnes også til å ha utenpå skoene.

Sykkelmekanikeren anbefaler også trekk til hjelmen, eller lue spesialdesignet til å ha under hjelmen.

  • 5) Smøre kjedet

Sykling på vinterføre sliter på sykkelen, og særlig kjedet.

– Når det er tørt føre er det ikke så ille, men hvis det er slapsete og vått spruter det konstant vann fra forhjulet mot kjedet. Da bør man smøre kjedet annenhver dag for å hindre slitase.

Kjedet må smøres i tørr tilstand. Veisalt er heller ikke bra for sykkelen.

– Hvis man sykler året rundt er det greit å ta en skikkelig overhaling av sykkelen både høst og vår.