Hopp til innhold

Skole inviterer seg selv på hjemmebesøk

I flere klasser dukket mindre enn halvparten av foreldrene opp på foreldremøter. Etter en erkjennelse av at rektor aldri traff elevenes foreldre, fant en Oslo-skole ut at noe måtte gjøres.

Fadumo Ali Jimaale og Ellen Sundby

HJEMMEBESØK: Fadumo Ali Jimaale og rektor Ellen Sundby ser på bilder av sønnen Yassir som går på Skjønnhaug skole i Oslo.

Foto: Trine Bråthen / NRK

– Hei. Så hyggelig å se deg. Har du ventet lenge?

– Ja, jeg har vært litt spent. Velkommen hit.

Fadumo Ali Jimaale ønsker velkommen hjemme i leiligheten på Lindeberg i Oslo. Hun er moren til Yassir. Inn døren kommer rektor Ellen Sundby og assisterende rektor Bente Blaker ved Skjønnhaug skole.

Ellen Sundby

Ellen Sundby har ikke hørt om noen andre skoler i Oslo som drar på hjemmebesøk til elevenes foreldre.

Foto: Trine Bråthen / NRK

I løpet av våren har de to rektorene omtrent tretti hjemmebesøk på planen. Og de har altså invitert seg selv, for at samarbeidet mellom skolen og hjemmet må styrkes.

Mor Fadumo synes det er en god ide av skolen, selv om hun vet at mange andre har vært skeptiske.

– Jeg måtte lese brevet to ganger. Det inntrykket jeg fikk er det flere foreldre som har fått. Hva var det egentlig de ville her hjemme? Skulle de kun sjekke hjemmelekse og skolearbeid eller var det noe mer? For å være ærlig tenkte jeg at det var barnevernet som sto bak.

Viktig med samarbeid

Moussa Masumbuko er minoritetsrådgiver i Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMDi). Han mener hjemmebesøk høres ut som et godt alternativ for å etablere en god kontakt med foreldre og foresatte.

– Det er bra at rektor i dette tilfelle strekker seg langt for å få kontakt med familiene.

– Ikke alle minoritetsforeldre vet hvordan det norske skolesystemet fungerer. Derfor ligger det et ansvar hos skolen som institusjon å forklare foreldrene hva de forventer av dem. I tillegg må det være klart hva foreldrene kan forvente av skolen.

En stor del av samarbeidet mellom hjem og skole foregår i direkte møter mellom lærere og foreldre. Da er det ekstra viktig at de faktisk møtes.

– Skolene må derfor strekke ut en hånd for å få på plass ett samarbeid med foreldrene, sier Masumbuko.

Artikkelen fortsetter under bildet

Hjemmebesøk

Rektor Ellen Sundby og assisterende rektor Bente Blaker får servert samosa og kaffe hjemme hos Fadumo Ali Jimaale.

Foto: Trine Bråthen / NRK

Skriver ikke rapport

På Lindeberg er bordet dekket, og skravla går. Rektor Ellen Sundby spør om alt fra hvor ingefærkaffen er kjøpt, til hvordan skolen skal få de norsksomaliske jentene med på leirskole.

– Når jeg går herfra i dag er jeg blitt mer kjent med hvordan somaliske kvinner lever. Jeg er blitt bedre kjent med Yassir. Vi har snakket om alt fra skole og matlaging til gardiner, sier Sundby til NRK.

Hun har forståelse for at noen blir litt skeptiske når rektor inviterer seg selv hjem til dem.

– Men det er ikke for å sjekke at barna har en seng eller om det er ryddig i hjemmet. Vi skriver ingen rapporter eller noe. Det er kun for å etablere et godt forhold til de foresatte.