Skal Oslo takke nei til en kvart milliard?

Bompengestriden fra valgkampen blusser opp igjen. Regjeringen holder av penger til byer som lover å kutte bompengene. Byrådet i Oslo har så langt takket nei.

Bomring Oslo

BOMRINGEN: Bompengedebatten raser videre også i forbindelse med statsbudsjettet. Bomstasjonen i Vogts gate er en av 52 nye bommer som Oslo fikk 1. juni.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

– Nå ligger pengene på bordet, og jeg håper byrådet tar til fornuften, sier Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg.

I forslaget til statsbudsjett reduserer regjeringen bompengene med 1,4 milliarder kroner.

I de store byene gir regjeringen én krone mer til kollektivtrafikken for hver krone lokalpolitikerne krever inn mindre i bompenger.

Nei til mer penger?

Og denne koblingen mellom kollektivsatsing og bompengereduksjon blir det bråk om.

I hovedstaden handler striden om Fornebubanen og om man skal gå til det skritt å takke nei til nær 250 ekstra statlige millioner.

Totalt vil den 8,3 kilometer lange banen fra Majorstuen til Fornebu koste 16,2 millarder kroner.

Mindre bompenger

I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen gi 768 statlige millioner til banen i 2020. Samtidig tilbyr den seg å heve innsatsen bare neste år til over milliarden.

Forutsetningen er at lokalpolitikerne sørger for at bilistene får lavere bompengeregning.

Byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg (H)

UFORSTÅELIG: Eirik Lae Solberg (H) skjønner ikke hvordan byrådet kan si nei til ekstra penger til buss, trikk og bane.

Foto: Nadir Alam / NRK

Høyres Oslo-topp viser til at like mye av ekstrapotten skal brukes på kollektivtrafikk som på å redusere bompengene.

– Det er uforståelig at byrådet sier nei til penger som kan bedre kollektivtilbudet og gjøre folk bedre i stand til å ta kloke klimavalg, sier Eirik Lae Solberg.

Bompengeavtalen

Dermed fortsetter bompengestriden som preget årets valgkamp.

To uker før valget ble regjeringspartiene omsider enige om en bompengeavtale. Det skjedde sent en fredag kveld etter at statsminister Erna Solberg stilte ultimatum.

Det var her regjeringen fristet med ekstra kollektivmilliarder til byer som lettet på bompengetrykket.

I forslaget til statsbudsjett blir bompengeavtalen fulgt opp. Regjeringen setter av 2,1 milliarder kroner til store kollektivprosjekter der staten har lovet å ta halve regningen:

  • 768 mill. kr til Fornebubanen i Oslo og Akershus.
  • 980 mill. kr til Bybanen til Fyllingsdalen i Bergen.
  • 132 mill. kr til Metrobussen i Trondheim.
  • 190 mill. kr til Bussveien på Nord-Jæren.
Vækerø stasjon

FORNEBUBANEN: Den 8,3 km lange Fornebubanen mellom Majorstuen og Fornebu vil totalt koste 16,2 milliader kroner. Her fra nye Vækerø stasjon.

Foto: Fornebubanen

– Bompengene må ned

Samtidig tilbyr regjeringen seg å øke tilskuddet til 66 prosent. Det er satt av 850 millioner kroner til dette i 2020.

Men betingelsene er klare:

Halve økningen skal brukes til å senke bompengene. Den andre halvparten skal gå til å bedre kollektivtilbudet.

Regjeringa vil tilby lokale styresmakter å auke dette tilskotet til 66 pst. under føresetnad om at halvparten av tilskotet går til reduserte bompengar og halvparten til betre kollektivtilbod etter lokal prioritering.

Regjeringens forslag til statsbudsjett

– Helt uakseptabelt

Da bompengeavtalen ble kjent i slutten av august, var Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) raskt ute med å dømme den nord og ned.

– Premisset for hvordan vi skal få de pengene er at vi skal redusere bompengene og dermed øke biltrafikken.

– Det er helt uakseptabelt, sa Berg til NRK.

Hun vil i stedet øke bompengene og øremerke inntektene til å senke billettprisen på buss, trikk og bane.

– Smålig og håpløst, sa samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om Bergs blanke avvisning da de to møttes til bompengeduell i NRK Dagsrevyen.

Andre klimaambisjoner

Byrådsleder Raymond Johansen er skeptisk til regjeringens tilbud, men ikke helt avvisende.

– Dette er første gang vi får noe håndfast om bompengeavtalen, sier Aps byrådsleder i dag.

Han sier at Arbeiderpartiet har helt andre klimaambisjoner enn regjeringspartiene.

– Vi vil gjøre Oslo til verdens første nullutslippsby innen 2030. Da er det helt uaktuelt for oss å akseptere en avtale som gir mer biltrafikk og økte klimagassutslipp.

– Vi skal nå se på detaljene i statsbudsjettet og hva dette betyr for Oslo. Men det er klart at bomringen er viktig for å sikre ren luft og kutt i klimagassutslipp, sier Johansen.

Oslo 20190809. Lansering av Oslos nye klimastrategi, Raymond Johansen, Inga Marte Thorkildsen og Lan

SKEPTISK: Byrådet er skeptisk til regjeringens Fornebubane-tilbud. Her byrådsleder Raymond Johansen (Ap), SVs Inga Marte Thorkildsen og MDGs Lan Marie Berg under lanseringen av Oslo som nullutslippsby.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

– Mindre trafikk, ikke mer

Eirik Lae Solberg fra Høyre tror derimot ikke bompengeavtalen betyr mer biltrafikk.

– Det er grunn til å tro at tro at bedre kollektivtilbud har større betydning for folks reisevaner enn en beskjeden endring i bomtakstene, sier han.

Han legger at statsbudsjettet er gode nyheter for Oslo på miljø- og samferdselssiden. I tillegg til Fornebubanen trekker han fra 103 millioner kroner til å planlegge ny togtunnel gjennom Oslo og satsingen på sykkelveier langs riksveinettet.