Det var på lørdag at båten sank. Alle de 156 om bord ble evakuert og fraktet til redningsbåter i land. Seilskuta har de seneste årene blitt brukt til selskapsturer. I sommer ble båten brukt til Bluescruise i Oslofjorden.
– Vi har holdt på med dette i 30 år og ikke opplevd en båt under vann. Men vi er trent på hva vi skal gjøre når ulykken inntreffer, sier båteier Kristian Qvigstad.
Tirsdag ble Johanna hevet.
– Det er store skader, men de er mindre enn først antatt, sier Qvigstad.
Fornøyd med gjennomføringen
Båten skal ha tatt en krapp styrbordsving, noe som vil si til høyre i båtens fartsretning, og havnet på land med en fart på fem til seks knop. De vet ennå ikke hva som er grunnen til dette.
Per Otto Hansen, som er daglig leder i Drøbak Marineservice var med på hevingen av Johanna i dag. Han var fornøyd med måten det ble gjennomført på.
– Så lenge du har tilstrekkelig utstyr og gjør ting i riktig rekkefølge går dette ganske bra, sier Hansen. Vann ble pumpet ut av båten samtidig som den ble gradvis hevet.
Ukjent årsak
Politiet vet ennå ikke hva som er årsaken til at båten kjørte inn i fjellsiden, men dette vil bli etterforsket.
– Vi skal avhøre kapteinen og en annen person som var med kapteinen under forliset, sier politioverbetjent Silje Stokken Uppheim i Øst politidistrikt.
Politiet har tidligere uttalt at det ikke er mistanke om rus hos båtføreren.
Over 100 år gammel
Johanna er en av Norges eldste båter og ble bygget i 1892. Eierne håper på å få reparert båten som har store skader. "Johanna" er verneverdig.
Horten sjøtrafikksentral har varslet alle fartøy om å senke farten i området slik at båten ikke tar skade av bølgene.
Qvigstad håper at Johanna skal bli reparert raskest mulig og være klar til neste sommersesong.
– Vi håper «Johanna» er klar igjen fra 1. mai 2017, sier Qvigstad.