Hopp til innhold

Sjikane og trusler mot ansatte i Renovasjonsetaten

Ansatte i Renovasjonsetaten i Oslo kommune har blitt grovt skjelt ut og truet av personer som ringer for å klage på søppelhåndteringen i byen.

Søppel Holmlia Senter

SØPPELTRØBBEL: Slik har det sett ut flere steder i Oslo i oktober etter manglende søppelhenting. Bildet er fra Holmlia Senter.

Foto: Jannicke Engan / NRK

Renovasjonsetaten har mottatt over 5500 klager etter at renovasjonsselskapet Veireno overtok søppelhåndteringen i starten av oktober. Ikke alle som ringer inn er like høflige.

Pål A. Sommernes

BEKLAGER: Direktør Pål A. Sommernes i Renovasjonsetaten forstår at folk er sinte og frustrerte og beklager manglende søppelhenting.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

– Det er enkeltpersoner som kaller våre ansatte ting jeg ikke kan gjenta. De utsettes for sjikane, grov utskjelling, skriking og banning. Det er belastende for våre ansatte og bidrar ikke til en raskere løsning, sier direktør Pål A. Sommernes i Renovasjonsetaten.

Sommernes forteller at både han selv og noen ansatte har blitt oppringt hjemme etter arbeidstid av sinte klagere. Ifølge direktøren har enkelte klagere framsatt det som kunne virke som trusler.

– Vi skjønner at folk er sinte og frustrerte og beklager at det fortsatt er noen som ikke har fått hentet avfallet sitt. Jeg oppfordrer alle som ikke får hentet søppelet sitt til å ringe og klage, men jeg vil be alle som klager om å oppføre seg anstendig, anmoder direktøren.

Ikke fått hentet søppel på 3 uker

Andreas Norem

OPPGITT: Søppelet til Andreas Norem og resten av sameiet hans på Briskeby har ikke blitt hentet på tre uker.

Foto: Bård Nafstad / NRK

En av de som har hatt grunn til å klage er styreleder Andeas Norem i Sameiet Langaardløkken på Briskeby i Oslo. Sameiet har ikke fått hentet søppelet sitt siden 30. september.

– Vi har klaget både muntlig og skriftlig flere ganger, senest i dag, og blitt fortalt hver gang at vi skulle prioriteres. Ingenting har blitt gjort, forteller Norem.

Ifølge styrelederen var søppelskuret til sameiet fylt helt til taket i tillegg til at det lå mye søppel utenfor. Til slutt så sameiet seg nødt til å bestille privat bortkjøring av søppelet. Det kostet nesten 20 000 kroner.

– Det så ikke ut her, det luktet og vi var redde for at det skulle tiltrekke skadedyr. Det er alt for dårlig, vi betaler jo for at søppelet skal hentes tre ganger i uken, sier styrelederen.

Renovasjonsdirektør Sommernes hadde ikke hørt om denne saken.

– Det er veldig beklagelig at det fortsatt er noen som ikke har fått hentet søppelet sitt, unnskylder direktøren.

Likevel sier han at de ikke kommer til å ta regningen for den private søppeltømmingen til sameiet på Briskeby, selv om den ordinære søppelhentingen ikke ble gjort som den skulle.

– Nei, dette gjør de for egen risiko og regning, sier Sommernes.

søppelskur

FULLT: Søppelskuret til Sameiet Langaardløkken var fylt opp til taket før sameiet betalte for privat søppeltømming.

Foto: Bård Nafstad / NRK