NRK Meny
Normal

De har egne budsjett for parkeringsbøter

Hver dag må de bryte loven på jobb. Lastebilsjåførene parkerer ulovlig for å få levert varer i Oslo sentrum. Forholdene blir bare verre og verre, mener de.

Lastebilsjåfører sliter i Oslo sentrum

FINNES IKKE PARKERING: Lastebilsjåfører som skal levere varer i Oslo sentrum må ofte parkere ulovlig, som her midt i et fotgjengerfelt på Youngstorget i Oslo.

Foto: Tobias Prosch Simonsen / NRK

Klokken er 07.30. En lastebilsjåfør er på vei til Clarion Hotel Folketeateret for å levere matvarer. Men i denne delen av Storgaten er det ikke lov å parkere. I stedet stopper han lastebilen på Youngstorget, midt i et fotgjengerfelt.

Sven Bugge

FRUSTRERT: Daglig leder i LUKS Svein Bugge mener arbeidsforholdene er elendig for lastebilsjåfører i Oslo sentrum.

Foto: Tobias Prosch Simonsen / NRK
Guri Melby

LOVER BEDRING: Samferdselsbyråd Guri Melby (V) lover å ta fatt i problemet.

Foto: Eirin Eikås / NRK

– Våre sjåfører blir kjeftet på hver eneste dag, sier daglig leder i Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS), Sven Bugge.

De organiserer lastebilsjåførene som er frustrert over trafikkforholdene i hovedstaden.

– Mange av de større transportfirmaene budsjetterer med at det kommer en del parkeringsbøter i løpet av et år, sier Bugge.

– Hvilken lov skal jeg bryte i dag?

Bransjeorganisasjonen mener arbeidsforholdene for lastebilsjåfører er gått fra vondt til verre i Oslo sentrum de siste to årene. Årsaken er ifølge dem, at det har blitt flere sykkel- og kollektivfelt. Noe som ofte gjør det vanskelig å parkere lovlig.

– Det begynner rett og slett å bli umulig å drive seriøs varelevering. Vi vil selvsagt få varene frem, men vi kan ikke utsette sjåførene våre for å måtte stå opp om morgenen og tenke som så – hvilken lov skal jeg bryte i dag?

Varer kommer for sent

Nå krever bransjen en logistikkplan for varelevering i sentrum, og ber byrådet blant annet om å opprette flere vareleveringsplasser i hvert gatekvartal. De vil ha 100 nye slike plasser innenfor ring 2.

– Det er kamp om gatearealene i Oslo. Når det bygges nytt må man for eksempel kreve av utbygger at det også tilrettelegges for varelevering på egen grunn, sier Bugge.

Også butikkeiere i Oslo sentrum er misfornøyd med dagens situasjon. De støtter arbeidet med å få på plass bedre forhold for dem som leverer varer.

– Vi får tilbakemelding fra frustrerte medlemmer om at produkter kommer inn for sent. Noe bør gjøres så raskt som mulig, sier Jon Anders Henriksen, direktør for næringspolitikk i Oslo Handelsstands Forening.

– Smartere, grønnere og tryggere

– Det er ikke bra at lastebilsjåfører blir tvunget til å parkere ulovlig for å få levert varer, sier byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V).

Hun har vært i dialog med bransjeorganisasjonen og lover å ta fatt i problemet.

– Jeg ønsker å gjøre varelevering både smartere, grønnere og tryggere, sier byråden.

– Hva kan gjøres?

– Vi må ivareta varelevering bedre i nye prosjekter og vi kan se på mer intelligente trafikkstyringssystemer. Jeg tror ikke alt kan løses raskt, men jeg tenker at det er ting vi må gjøre på kort og lang sikt for å utvikle byen vår, sier Melby.