Hopp til innhold

Sier nei til eget Nav-ombud

Sosialombudet ønsker å hjelpe dem som ikke når i gjennom hos Nav, men regjeringen sier nei.

Nav kølapp
Foto: NRK

Det siste halvåret har Helse- og sosialombudet i Oslo fått en strøm av henvendelser fra personer som ikke får den hjelpen de har krav på hos Nav.

LES OGSÅ: Skyhøy regning for å ringe Nav
LES OGSÅ: - Nav-reformen er fordømt umulig

Pågangen har vært så stor at ombudet i september i fjor sendte et brev til Arbeids- og inkluderingsdepartementet hvor de tilbød seg å også ta på seg rollen som Nav-ombud.

– Vi så et stadig voksende behov for et slikt tilbud, sier Helse- og sosialombud Petter Holm til NRK.

Stortinget ble advart mot problemene med NAV-reformen.
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

VIDEO: Regjeringen sier foreløpig nei til et eget Nav-ombud.

Prøveprosjekt

Petter Holm

Helse- og sosialombud Petter Holm

Foto: Kristina Skamsar / NRK

Ombudet søkte departementet om penger til et prøveprosjekt, men denne uka kom det nedslående svaret fra departementet.

– Departementet vurderer for tiden ulike styrings-, kontroll- og rettssikkerhetsordninger. Dermed er det ikke hensiktsmessig med prøveprosjekt på dette området på det nåværende tidspunkt, lyder det i svarbrevet fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Alt om problemene i NAV

Petter Holm mener at man ikke har tid til å vente:
– Vi er uenige i dette. Vi ser behovet hver dag. Det er folk der ute som ikke får det de har krav på og som ikke får den hjelpen de trenger. De kommer til oss fordi det ikke finnes noe annet, sier Holm til NRK.

Hjelp og oppfølging

Han argumenterer med at et Nav-ombud ville gitt brukerne bedre hjelp og oppfølging. Dessuten kan Nav høste erfaringer fra ombudets arbeid for å sikre kvaliteten på tjenestene sine.

LES OGSÅ: Ble advart mot Nav-reformen

Svein Aarseth i Oslo Legeforening støttet forslaget da det kom i fjor høst.

– Nav har et fryktelig stort og komplisert regelverk, som det kan være vanskelig for brukeren å forholde seg til alene. Mange vil få mye god hjelp i å kunne henvende seg til et ombud som har oversikt og bred erfaring med Nav når de er usikre på rettigheter og hva de kan klage på, sa Aarseth til Aftenposten den gang.

– Vil ikke bestemme seg

Departementet kan foreløpig ikke love noe som helst før saken er politisk behandlet.

– Vi kan ikke bestemme oss før vi har fått alle forslag på bordet. Så skal vi gjennomgå dem og se på hva vi kommer med i den saken som skal fram for stortinget i mars, sier statssekretær i Arbeids- og inkluderingsdepartementet Laila Gustavsen til NRK.