Selger "gratis" reklame til skoler

Oslo-skoler betaler tusenvis av kroner for nettreklame som andre skoler får gratis.

Faksimile Firmatjenesten AS

REKLAME: Persbråten videre skole (nederst) er en av Oslo-skolene som reklamerer på Firmatjenesten AS.

Foto: Faksimile Firmatjenesten AS

Nå advarer Utdanningsetaten mot flere av disse katalogfirmaene på grunn av spekulative og aggressive salgsmetoder.

- Vi har ikke full oversikt over denne virksomheten, men de skolene som har kontaktet oss føler seg plaget og til dels ganske lurt, sier assisterende direktør i etaten, Kjell Richard Andersen.

Et av disse oppslagsfirmaene heter Firmatjenesten AS.

Der kan det koste opptil 10 000 kroner å stå oppført, men firmaet reklamerer også for flere hundre av Oslo kommunes skoler og virksomheter som ikke betaler et rødt øre.

Sju skoler betalt

Det er bare sju Oslo-skoler som har betalt penger for dette de to siste årene.

En av dem er Foss videregående. Men rektoren sa opp avtalen, da han oppdaget at de andre skolene fikk reklamen helt gratis.

- Vi bruker 70.000 kroner i året eller noe sånt. Det finnes jo en del videregående skoler som reklamerer på kino og slikt, men det gjør ikke vi, sier Stein Øgrim.

31-åringen som står bak Firmatjenesten avviser at han driver useriøst, men sier de som betaler får bedre oppfølging enn de som bare står der gratis.

- Vil gjøre seg kjent

Nå vil Kjell Richard Andersen Oslo-skolene skal få juridisk hjelp.

- Det er forskjellige teknikker som brukes og jeg kjenner ikke detaljene i det, men det kuliminerer ofte med at skolene sitter med en kontrakt de ikke skjønner noe av, eller at de ikke sitter med noen kontrakt, men likevel får en faktura, sier Andersen.

Hvorfor har Oslo-skolene bruk for sånt?

- Det er spesielt de videregående skolene som har en markedsføringsoppgave. De konkurrerer om elevinnsøkning og det å være kjent både i nærmiljøet og i byen er en del av skolens virksomhet. Da bruker man annonser i aviser, setter opp plakater og forsøker å gjøre seg selv attraktiv. I den sammenhengen hender det at man ønsker å annonsere i mer utradisjonelle medier, sier han.

HVA MENER DU OM SAKEN?