Hopp til innhold

Se Oslodebatten: Hvordan blir Oslo med nytt byråd?

Etter nesten 19 år med blått styre er det de rødgrønne som tar over. Får vi et nytt Oslo?

Hvordan vil Oslo utvikle seg annerledes med nytt byråd? Hva kan vi forvente for hovedstaden vår framover? Er ambisjonene gjennomførbare eller bare ønskedrømmer fra idealister med nyvunnen posisjon?
NRK Østlandssendingens Hanne Roald leder debatten fra Norsk design- og arkitektursenter i Oslo.

OSLODEBATTEN: Opptak av torsdagens debatt vil komme her i løpet av torsdag kveld. Trykk i ruta for å se den aktivert.

Vi har allerede hørt at privatbilene skal på utsiden av Ring 1, men det ikke alle vet er at byrådet også ønsker seg flere bilfrie gater innenfor Ring 2. Det vil berøre langt flere, for i dette området bor det mange flere enn i sentrum.

Opposisjonen mener planene er altfor lite konkrete. I #oslodebatten i kveld skal vi prøve å få den nye byutviklingsbyråden til å forklare hva dette kommer til å betyr for deg og meg.

Fortetting i hager

Hanne Roald

Hanne Roald, NRK.

Foto: Elin Martinsen / NRK

I tillegg til spørsmålene om hvor bilene skal være skal vi også diskutere hvor de nye boligene skal komme.

– Arbeiderpartiet var offensive i valgkampen og sa at de vil fortette også i hagene på vestkanten, mens Miljøpartiet vil bevare småhusbebyggelsen. Hvordan de to partiene skal klare å bli enige er noe av det vi vil spørre om i kveld, sier Hanne Roald, debattleder fra NRK Østlandssendingen.

#Oslodebatten arrangeres av NRK Østlandssendingen og DOGA 19.00 torsdag kveld. Du kan komme ned til Hausmanns gate 16 og følge debatten der eller se på direkteoverføringen som blir aktivert i denne artikkelen 18.50.

Bli med å diskutere i kommentarfeltet eller ved hjelp av emneknaggen #oslodebatten på Twitter.

I panelet sitter:

  • Hanna Marcussen, byråd for byutvikling (Miljøpartiet De Grønne)
  • Guri Melby, tidligere byråd for miljø og samferdsel (Venstre)
  • Victoria Marie Evensen (Arbeiderpartiet)
  • Eirik Lae Solberg (Høyre)

Det blir innlegg fra salen fra blant andre:

  • Bjørnar Johnsen i Aspelin Ramm/Infill
  • Hege Maria Eriksson i DOGA.
Privatbilfritt sentrum