NRK Meny
Normal

Se hvem som kommer raskest til jobb

Folk vil komme seg fortest mulig på jobb, men går det raskest å kjøre bil, sykle eller ta kolletivtransport? Se pendlerkampen!

Konkurransen starter ved Lysaker brygge. En kjører bil, en sykkel og en buss. Syklisten og bilisten suser avgårde. Busspassasjeren venter på holdeplassen. Når de kommer til Vika ser busspassasjeren syklisten. Bilisten sliter med å finne parkering. Syklisten kommer først i mål. Alle går på seierspallen.

Pendlerkamp

– Hensikten med denne konkurransen er å gjøre folk oppmerksomme på at det finnes flere muligheter for å komme seg på jobb, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Hun står på Lysaker brygge sammen med Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF og Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistens Landsforening. Denne morgenen skal de konkurrer om å komme raskest frem til St.Olavs plass i Oslo sentrum.

Stig Skjøstad, adm.dir NAF

Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF og syklist for anledningen.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

De er litt utenfor komfortsonene sine, for Flesland, som pleier å kjører buss, tar bilen. Skjøstad fra NAF har kneppet på seg hjelmen og hiver seg på sykkelen. Og Gjøs, som vanligvis er en ivrig syklist, skal ta bussen.

– Vi vil vise at kanskje ikke alle har valgt den beste måten å komme seg på jobb, sier Flesland.

Heier på sykkelen

Startskuddet går og Gjøs er den første som møter på problemer fordi han bruker tid på å komme seg til holdeplassen.

Rune Gjøs, generalsekretær syklistenes landsforbund

Rune Gjøs, generalsekretær i syklistenes landsforbund tar bussen under konkurransen.

Foto: Siri Vålberg Saugstad / NRK

– Jeg rakk ikke bussen, sier han andpusten.

Men når han først kommer seg på riktig buss, er han ganske fornøyd med fremkomstmiddelet.

– Jeg sykler egentlig hver dag, men det er behagelig å sitte ned, sier han.

Gjøs mener det er viktig at man jobber for å bedre både sykkelveier og kollektivtilbudet.

– Jeg syner man har gjort mye bra så langt, men det er litt trangt om plassene så man må fortsette å tilrettelegge for at flere kan la bilen stå.

Tett løp

Flesland er heldig med trafikken denne morgenen, og sust avgårde i bilen inn mot sentrum. Hun mener imidlertid også at man bør satse mer på sykkel og kollektivtransport.

– Jeg er ikke sprek nok til å sykle til jobb, men fordelen er at du får trening, det er gratis, og med gode sykkelveier er det også trafikksikkert, sier hun.

Etter 6 minutter har hun passert Filipstad og er på vei inn mot avkjøringen ved Aker Brygge. Syklisten ligger hakk i hæl og suser forbi Maxbo på Vækerø, men bilisten er likevel positiv.

– Jeg tror vi vinner, det er mindre trafikk enn det pleier å være, sier Flesland entusiastisk.

Men så var det dette med parkering da. Flesland sliter med å finne en ledig plass og må se seg slått av syklist Kjøstad.

Så lang tid brukte de:

  • Sykkel: 17.52 min
  • Bil: 20.44 min
  • Buss: 21.07 min

– Det vare en fin tur, så for de som har mulighet til å sykle til jobben må dette være kjempefint. Men det var mye folk og trafikk på sykkelstien, sier Skjøstad.

Gjøs, som har tatt bussen, er imponert over syklisten.

– Vi så sykkelen ved Aker brygge og jeg var overrasket over at du hadde kommet først dit, sier han.

Bilist Flesland er fornøyd med resultatet.

– Det var veldig «close race», og det viser at det er valgmuligheter på denne strekningen, sier hun.