Hopp til innhold

Se Eidsvollsbygningen slik den var i 1814

Eidsvollsbygningen er ferdig, etter nesten tre år med restaurering. Nå ser bygningen ut som den gjorde da grunnloven ble skrevet her for 200 år siden.

Dette er stedet hvor Norge begynte å skrive sin egen historie i moderne tid. Så det er mange ting som gjør dette huset særdeles spennende.

Kunsthistoriker Geir Thomas Risåsen

Eidsvollsbygningen ble skrevet inn i norsk historie da Carsten Anker stilte sitt store og prektige hus til disposisjon for Riksforsamlingen i 1814.

Bygningen har blitt restaurert før til tidligere jubileer, men da var man ikke så opptatt av at alt skulle være originalt.

Men etter nesten tre år er den historiske bygningen nå ferdig restaurert, slik man mener det så ut da riksforsamlingen var samlet.

– Min visjon var å få tilbake de kvalitetene som huset har hatt, sier kunsthistoriker Geir Thomas Risåsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Riksarkivet

Geir Thomas Risåsen på jakt etter spor i riksarkivet.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Ett av landets mest moderne hjem

Risåsen skrev sin første artikkel om bygningen allerede for 25 år siden, og har siden jobbet for å realisere restaureringen av Eidsvollsbygningen.

– Husk på at dette var et av landets største og meste moderne privatboliger i 1814. Så det er et hus som bare i kraft av seg selv har en enormt spennende historie, sier han.

– I tillegg er det stedet hvor Norge begynte å skrive sin egen historie i moderne tid. Så det er mange ting som gjør dette huset særdeles spennende.

NRK har fulgt restaureringen av Eidsvollsbygningen, fra den startet høsten 2011 og fram til bygget står ferdig nå i år.

Dokumentaren om Eidsvollsbygningen tilbake til 1814 kan du se i kveld, onsdag klokken 20.20, på NRK1.

Den nyrestaurerte Eidsvollbygningen

Se en liten smakebit av dokumentaren om Eidsvollsbygningen, som går på NRK1 onsdag kveld.

«Moderne» farger

Farger var veldig moderne på denne tiden. Samtidig var et overklassehjem som dette, en kontrast til vanlige folks grå og fargeløse hjem.

Kunsthistoriker Geir Thomas Risåsen

Kjelleren er bygget opp fra bunnen, Rikssalen er tilbakeført slik den var og syv av ti gjenstander er fjernet fra huset.

Siden tidlig på 90-tallet har Risåsen lett etter bygningens opprinnelige utseende i Riksarkivets skattekammer. Han fant tegninger, brev, beskrivelser og tapetrester fra 1814. Funnene har lagt grunnlaget for den store restaureringen, som ble satt i gang i 2011.

Kanskje mest iøynefallende er de sterke og klare fargene som dominerer flere av rommene.

– Farger var veldig moderne på denne tiden. Samtidig var et overklassehjem som dette, en kontrast til vanlige folks grå og fargeløse hjem, sier Risåsen.

– Rommene skulle også sees i dunkel peisbelysning og da var fargene viktig for å gi karakter til rommet, sier han og legger til:

– For meg er det en rikdom i den friheten av fargebruk.

Veien tilbake til Eidsvoll anno 1814

Restaureringsprosjektet er blitt et av de største i Norge og har tatt over to år. Stortinget vedtok en kostandsramme på 385 millioner kroner, men arbeidene har kostet rundt 350 millioner kroner.

Det er Statsbygg og Eidsvoll 1814 som har stått bak prosjektet.