NRK Meny
Normal

Se de skadde maleriene

Munch-museet vil stille ut Skrik og Madonna før arbeidet med konserveringen starter. Turistsjefen i Oslo fryder seg.

Munch-bildene Skrik og Madonna
Foto: Oslo Kommune

Kultur- og idrettsetaten og Munch-museet har i samråd med politiet besluttet å stille ut Skrik og Madonna i en kort periode i løpet av høsten.

Det melder etaten i en pressemelding.

Av sikkerhetsmessige og praktiske grunner venter de med å gå ut med en dato for når bildene stilles ut. Men det vil bli en gang i løpet av høsten.

Må ligge i monter

Bildene er i så dårlig forfatning at de ikke kan henges opp på veggen.

- Vi har diskutert om bildene kan ta skade av å stilles ut. Bildene må ligge under utstillingen, så de skal stilles ut i spesialbygde, klimatiserte montere, sier Ingebjørg Ydstie, fungerende museumsleder ved Munch-museet til NRK Østlandssendingen.

Hun forklarer at blandt annet er blindrammen på Madonna-maleriet brukket, noe som gjør at det ikke tåler belastningen med å stå oppreist.

Fungerende museumsleder ved Munchmuseet, Ingebjørg Ydstie
Foto: Helge Mikalsen / Scanpix

Trenger ro

Den enorme interessen for bildene gjør at Munch museet nå ønsker å stille ut bildene.

- Vi ønsker å få ro til konserveringsarbeidet. Det har vært et stort og et forståelig press på å få se bildene, og vi har tenkt at hvis vi viser en kort utstilling kan vi kjøpe oss litt tid rundt det viktige konserveringsarbeidet som kommer, sier Ydstie.

Tidkrevende restaurering

Det vil trolig ta lang tid før Munch-bildene Skrik og Madonna blir tilgjengelige for det vanlige publikum på permanent basis.

Bare å reparere riftene vil kreve måneders arbeid, har NTB fått opplyst ved Munch-museet.

Munch-ledelsen kan ikke engang love at turister som besøker Munch-museet neste sommer, får glede seg over de to verdensberømte verkene.

Turistsjef Tor Sannerud i Oslo, som for en drøy uke siden lanserte ideen om å stille ut bildene slik de er, sier til NTB at Munch-galleriets beslutning lyder som musikk i hans ører.

- En del av bildenes historie

 

Tor Sannerud
Foto: Knut Falch / Scanpix

- Det gjelder å utnytte det momentum som den store oppmerksomheten rundt maleriene gir. Det tar lang tid å få restaurert bildene tilbake til den stand de var i før tyveriet, sier Sannerud.

- I tillegg tror jeg vi vil oppleve en strøm av internasjonal presse som vil skrive om maleriene i den tidsbegrensede perioden de stilles ut, sier Sannerud.

Han har ikke mye sans for dem som mener at Munch-bildene med dette reduseres til monumenter over kriminelle handlinger, slik Munch-ekspert Hans Richard Elgheim har formulert det.

- Uansett bakgrunn for at bildene nå vises fram, er dette en del av bildenes historie. At de ble stjålet av kriminelle er en del av virkeligheten, argumenterer Sannerud.

 

Forventer stor pågang

Både Sannerud og Munch-museet venter en enorm pågang når de åpner dørene for den korte og unike Skrik- og Madonna-utstillingen. Bildene vil bare stilles ut i omlag en uke.

- Bildene er ikke så skadet at man ikke kan ha en estetisk opplevelse av å se dem. Vi vil sette dem i en sammenheng og stille dem ut sammen med andre Madonna- og Skrik-motiver vi har.

- Vi antar at publikum vil være veldig nyskjerrig på å se bildene, sier Ydstie.

Skader på Madonna av Munch
Foto: Oslo Kommune

Tydelige skader

På fotografiet av bildene som nå er offentliggjort, er flengen i Madonna, og fuktskadene nederst på Skrik svært tydelige.

Skrik og Madonna ble stjålet ved et væpnet ran 22. august 2004. Etter to års intens etterforskning kom maleriene politiet i hende 31. august 2006.

Skader på Munch-maleriet Skrik
Foto: Oslo Kommune

Bildene ble overført til Munch-museet, hvor de har gjennomgått tekniske undersøkelser både av politiet og av Munch-museets konservatorer.  

Maleriene har skader som gjør et omfattende og tidkrevende konserveringsarbeid nødvendig.

Den store interessen for maleriene og deres tilstand etter ranet, og det faktum at det vil ta tid før vi igjen kan stille dem ut i konservert stand, gjør at museet i en kort periode vil vise dem for publikum og media i den tilstand de nå er.