Hopp til innhold

Salget av dieselbiler stuper

Salget av dieselbiler i hovedstadsområdet har gått ned med 43 prosent hittil i januar, sammenlignet med de samme dagene i fjor. Mulige begrensninger for dieselbiler får noe av skylden.

Rushtrafikk i Oslo

DIESELBILER MINDE POPULÆRE: Mange bilister i storbyene frykter begrensninger i bruk av dieselbiler.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

– Først og fremst velger folk i større grad en klima og miljøvennlig bil i form av Elbil eller hybridbil. Det kan ha noe å gjøre med at denne typen biler har blitt mer konkurransedyktige, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Øyvind Solberg Thorsen

Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

Foto: OFV

Både på landsbasis og i hovedstadsområdet har dieselbilsalget gått kraftig ned. I Oslo, Asker, Bærum og Follo har salget sunket med 43 prosent hittil i januar sammenlignet med samme måned i fjor.

Man kan ikke se bort ifra at det som er kommet frem i media om eventuelle begrensninger i bruk av dieselbiler i de store byene er en medvirkende årsak, sier Thorsen.

På Romerike er det derimot ingen store endringer i salget av dieselbiler. Der er nedgangen kun 3,2 prosent. Thorsen påpeker at det fortsatt er viktig å merke seg at det er tidlig på året og at registreringer av biler kan variere i tråd med leveringssituasjonen.

Går mot dieselforbud i Oslo

– Dette viser bare at utspill om forbud, økte bomsatser og andre grep som er negative for dieselbilen påvirker markedssituasjonen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Inger Elisabeth Sagedal

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Foto: Erik Norrud / NAF

I går meldte VG at det nå er politisk flertall på Stortinget for å gi kommunene lov til innføre dieselforbud og lavutslippssoner.

Allerede i 2012 vedtok bystyret i Oslo det omstridte dieselforbudet, men de møtte motstand både fra regjeringen og Statens vegvesen.

Men nå kan det altså gå mot kraftigere miljøtiltak i hovedstaden.

– Dette er et viktig kapittel i serien «dårlig luft i store byer», sa byrådsleder i Oslo, Stian Berger Røsland (H), til NRK.

Sagedal sa til NRK onsdag at hun er sterkt imot et dieselforbud.

Dieselbiler stadig mindre populært

Salget av nye dieselbiler har i flere år sunket. I 2013 ble det solgt 75.000 dieselbiler på landsbasis. Året etter var det 70.000.

Sammenligner man årets januardager med fjorårets kan man se en nedgang i bilsalget generelt på åtte prosent. For nye dieselbiler er nedgangen på 20,8 prosent.

– Flere og flere forhandlere satser mer på miljøvennlige biler fordi kundene etterspør dette i en mye større grad i dag, sier Øyvind Solberg Thorsen.