Hopp til innhold

Russebussene får godkjent av Vegvesenet

Statens Vegvesen er jevnt over fornøyd med standarden på russebussene som skal delta på helgas feiring på Tryvann.

Statens Vegvesen har fredag kontrollert alle russebussene som skal delta på treffet på Tryvann natt til lørdag.

SE VIDEO: I hele dag har Statens vegvesen sjekket sikkerheten på russebusser ved Tryvann.

Kontroll av russebuss

Inspektørene ser etter tegn på lekkasje fra eksosanlegget på bussen «Gøy på landet» fra Hamar.

Foto: Helge Carlsen / NRK
Kolbjørn Hjartholm

Kolbjørn Hjartholm leverer fra seg skivene fra fartsskriveren på «Animaniacs» til inspektørene.

Foto: Helge Carlsen / NRK

Fargesprakende busser tråkler seg oppover svingene til Tryvann i Oslo i dag.

De kommende to døgnene skal rød, blå og svartkledde avgangselever feste på toppen av Oslo.

– Fokus på sikkerhet

Men før russen slipper inn på festområdet blir de vinket inn til siden av inspektørene fra Statens vegvesen som i formiddag tok oppstilling nedenfor Frognerseteren.

Mange av russen har allerede skaffet seg russeoblat etter en gratis teknisk kontroll hos Biltilsynet, men nå gjenstår en siste sjekk hos de gulkledde inspektørene fra Vegvesenet.

– Vi er her for å ivareta sikkerheten. Vi har fokus på beltebruk, bremser, dekk og nødutganger, forteller overingeniør Aage Kristiansen i Statens vegvesen til NRK.

Inspektørene ser også spesielt etter lekkasjer i eksosanlegget, noe som kan få fatale konsekvenser dersom det lekker inn i bussene.

Viktig hviletid

Ved 10.30-tiden ruller russebussen «Gøy på landet» fra Hamar inn på veiskulderen på Frognerseteren.

Inspektørene sjekker bussen fra alle kanter med lommelykt og trente øyne. Inne i bussen sitter tre nervøse russejenter som har snappet opp at inspektørene har funnet feil på bussens fartsskriver.

– Bussen får kjøre videre opp til Tryvann, men får bruksforbud og må inn til kontroll av fartsskriveren, sier inspektør Bjørn Knudsen.

Dermed kan russejentene bruke bussen på festen, men sjåføren må belage seg på en verkstedtur til uka.

– Noen busser er gamle og dette er et punkt som er lett å glemme, sier Knudsen.

Fartsskriveren registrerer blant annet om sjåføren hviler etter 4,5 timer bak rattet.

Noen profesjonelle bussjåfører kjører russebuss utenom arbeidstid, og da kan det fort bli snakk om mange timer på veien. Derfor er Vegvesenet nøye med å sjekke at sjåførene får den hviletiden de trenger for å kunne kjøre rundt på russen.

Foreldredugnad

Fullt så bra gikk det ikke for Follorussens «Kløvendal», en Ringenes herre-inspirert buss. Den må inn på full teknisk sjekk før den får registreringsskilter.

Kolbjørn Hjartholm fra Horten har sammen med fire andre foreldre tatt på seg oppdraget med å frakte døtrene rundt på russetreff.

Med unntaket av noen høyttalere som ikke er spent skikkelig fast i bussen «Animaniacs», finner ikke inspektør Knudsen noe å utsette på sikkerheten.

Russebussen Animaniacs

Vegvesenet hadde ingenting utsette på russebussen «Animaniacs» fra Horten.

Foto: Helge Carlsen / NRK

– Det er godt å få en bekreftelse på alt er i orden. Det er tross alt barna våre som skal være her inne, sier Hjartholm til NRK.

Russen pleier å være kreative med dekorasjonen av bussene, både innvendig og utvendig.

– På eldre busser er det lov å snu setene så de er godkjent så sant de har bilbelter. Noen lager også fine og morsomme barer, som også er lov. Men her er det en del føringer på hva slags materialer som kan brukes, sier Kristiansen.

Jevnt over fornøyd

Overingeniør Kristiansen er jevnt over fornøyd med standarden i år.

Ved 18.30-tiden var 170 biler og busser kontrollert. 40 fikk reaksjoner på mangler, og 10 har fått kjøreforbud.

– Foreløpig er vi veldig fornøyd. For flere av dem som har vært her har vært gjennom russebiloblatgodkjenningen. De har vært i veldig bra stand, sier Kristiansen til NRK.

Men én episode vil han beskrive som stygg:

– Det luktet bensin av en av bussene som kom kjørende. Da vi åpnet sideluka så vi bensinen sprutet ut der det sto to strømaggregat og gikk. En gnist der, så hadde hele bussen stått i full fyr.

Denne bussen ble gitt kjøreforbud.

– Hvordan skiller standarden seg fra din tid som russ?

– Da var det viktigste at bilen gikk. Nå har fokuset på trafikksikkerhet kommet på helt rett spor, sier Kristiansen til NRK.