Rullestolbrukere i Oslo diskrimineres av bussjåfører

Norges Handikapforbund får stadig vekk klager fra rullestolbrukere om at bussjåfører ikke vil hjelpe dem på bussen.

Kåre Alme

UVILJE OG LATSKAP: Kåre Alme opplever ast bussjåfører ikke gidder å gå fra plassen sin for å hjelpe han om bord i bussen. – Det skal ikke være nødvendig å måtte ha med seg venner når jeg skal ut å reise.

Foto: Henriette Mordt/NRK
Andrea Melby
Journalist
Henriette Mordt

– Du føler deg som en belastning og det gidder jeg ikke. Det har jeg ikke fortjent, sier Kåre Alme.

Han er avhengig av rullestol og ukentlig møter han bussjåfører som er svært motvillige til å hjelpe han på bussen. Senest i forrige uke måtte han krangle seg til å få bli med.

Kåre Alme

SKJER OFTE: Kåre Alme sier at han ukentlig må krangle med bussjåfører i Oslo for å få bli med bussen.

Foto: Henriette Mordt/NRK
Magnhild Sørbotten

DISKRIMINERING: Regionleder i Norges Handikapforbund Oslo Magnhild Sørbotten mener bussjåførene må jobbe mer med holdningene sine.

Foto: Norges Handicapforbund

– Jeg kjørte som vanlig bort til sjåføren og ba han legge ned rampen. Da sukket han tungt og sa at han ikke kunne gå fra pengevesken. Jeg svarte at det var i grunnen ikke mitt problem, og jeg oppfattet at han var enig i det.

Alme kjørte bakover og ventet på at sjåføren skulle slå ut lemmen, men i stedet senket han bare bussen ned på den ene siden.

– Det hjalp ingenting for bussen stod 30 cm unna fortauskanten. Det tok enda litt tid før sjåføren kom og hjalp meg, og da var han relativt sur, sier Alme.

Mener det skyldes dårlig holdning

– Det er dårlig holdning. Det er diskriminering at man ikke klarer å få til en såpass enkel sak, sier regionleder i Norges Handikapforbund Oslo Magnhild Sørbotten.

– Vi hører om dette altfor ofte. Jeg må si at jeg blir litt skuffet hver gang, for jeg vet at dette er noe både samferdselsbyråden og Ruter har prøvd å gripe fatt i tidligere, som likevel stadig er et problem. Dessverre.

Sørbotten forteller om medlemmer som har fått beskjed fra bussjåførene at det for lang tid å hjelpe dem, at det vil føre til forsinkelser, at rampen ikke fungerer, noen har til og med blitt oppfordret til å ha med seg egnet verktøy for å få opp lemmen.

– Og det er en ganske hårreisende kommentar å få, sier Sørbotten.

Kåre Alme

SKAL HJELPE: Unibuss opplyser at bussjåførene skal hjelpe rullestolbrukere på og av bussen.

Foto: Henriette Mordt/NRK

Ruter mottar få klager

Ina Helen Østby

BEKLAGELIG: Kommunikasjonssjef i Unibuss Ina Helen Østby sier alle sjåfører får opplæring i hvordan de skal bruke bussen. Det gjelder også rullestolrampen.

Foto: Henriette Mordt / NRK

Ruters kundesenter opplyser at av klagene de får inn på bussjåførene er det svært få som handler om dårlig behandling av rullestolbrukere. Kommunikasjonssjef i Unibuss Ina Helen Østby sier de har hørt om lignende situasjoner, men at det er sjelden.

– Det som beskrives her er beklagelig. Alle reisende uavhengig funksjonsevne er selvfølgelig velkommen om bord på bussene våre, sier Østby.

Kåre Alme har klaget til Ruter flere ganger. Han sier at det ikke er rart at rullestolbrukere mister lysten på å kjøre buss når de blir behandlet på den måten.

– Du må nesten tigge på dine knær for å få bli med.