Hopp til innhold

Røde Kors og Ikea åpner ungdomshus sammen

Neste år åpner Røde Kors to nye fritidsklubber i Oslo og Akershus, der Ikea er hovedsponsor. Omdømmeekspert tror at et slikt samarbeid er nyttig for begge parter.

OMVISNING: Sven Mollekleiv får omvisning av lokalene til Røde Kors Majorstua

OMVISNING: Følget får omvisning i lokalene til Røde Kors Majorstua av en av de frivillige. Fv: Anders Lennartsson, Sven Mollekleiv, Clare Rodgers og Helene Solberg.

Foto: Sagal Guleid / NRK

Til sammen åtte nye klubbhus skal samarbeidspartnerne åpne over hele landet. Ett skal ligge på Stovner, og ett i Sandvika. Foreløpig leter Røde Kors etter gode og sentrale lokaler som kan romme ungdommene fra nærmiljøet.

Planen er at begge stedene skal åpne i løpet av neste år.

Fra før har Røde Kors fem slike ressurssentre i Oslo og Akershus, blant annet Orkis i Oslo sentrum og Cafe Condio på Majorstua.

Hvert år bruker opp mot 100.000 besøkende disse stedene til leksehjelp, jentekvelder, går på DJ-skole og besøker medielab’en.

Fylles med Ikea-møbler

Og når man skal bygge nye hus, er det smart å samarbeide med nettopp et møbelhus. Røde Kors-president Sven Mollekleiv er veldig fornøyd med å jobbe med Ikea.

– De vil bidra med ikke bare økonomisk støtte, men også med støtte til oppussing og utsmykking, sier Mollekleiv.

BÆREKRAFTSJEF I IKEA: Anders Lennartsson på besøk hos Røde Kors

Bærekraftsjef hos Ikea, Anders Lennartsson, gleder seg til å bygge ungdomshus med Røde Kors.

Avtalen mellom Ikea og Røde Kors går over tre år, og skal koste møbelhuset tre millioner kroner. Ikea mener de to har noen ting felles.

– Grunnstrategien vår er å jobbe i nærsamfunnet, og bidra positivt både for mennesker og miljø der vi er. Røde Kors har verdier som fokuserer på mennesker, og det er det vi gjør også, sier bærekraftsjef i Ikea Norge, Anders Lennartsson.

Samarbeider tett med næringslivet

Øistein Mjærum, avdelingsdirektør for kommunikasjon og marked i Røde Kors. (Foto: Olav A. Saltbones/

Øistein Mjærum, avdelingsdirektør for kommunikasjon og marked i Røde Kors, sier de har vurdert samarbeidet grundig.

Foto: Olav A.Saltbones / Røde Kors

Dette er ikke første gang Røde Kors samarbeider med aktører i norsk næringsliv, og ifølge kommunikasjon- og markedsdirektør i Røde Kors, Øistein Mjærum har de over 30 partnere.

– Vi tok en grundig vurdering før avtalen var i boks, og kom frem til at det var et riktig valg, sier han.

Selv om Ikea ikke er den eneste samarbeidspartneren i dette prosjektet, er de en av de viktigste. Uten dem på laget, måtte Røde Kors ha sett etter noen andre partnere for å bygge de nye klubbhusene.

Men Røde Kors stiller krav til samarbeidspartnerne sine.

– Vi har etiske retningslinjer vi følger, vi samarbeider for eksempel ikke med folk som driver med våpen- eller alkoholproduksjon. De må ha felles verdier med oss, og en kompetanse vi trenger, sier Mjærum.

Nyter stor tillit

Tor Bang, førsteamanuensis i institutt for kommunikasjon og kultur på BI, mener at både Røde Kors og Ikea er to organisasjoner som nyter stor tillit, og han tror at samarbeidet vil være nyttig for begge parter.

– Jeg tror og jeg understreker tror, at Røde Kors ikke vil få særlig kritikk for dette. Ikea kan med dette styrke sitt omdømme noe, ved å vise at de gir noe tilbake til samfunnet som jo er grunnmuren i Ikeas bunnlinje.