Oslo kommunes kamp for å fjernet 40 reklametårn som reklamebyrået JCDecaux har reist i byen har slått helt feil. Fylkesmannen har nå nemlig opphevet kommunens pålegg om å fjerne tårnene.
Byråd for byutvikling Merete Agerbak-Jensen er skuffet over avgjørelsen.
JCDecaux får beholde reklamen
- Ja, vi hadde jo håpet å tro på at dette skulle nå frem, så det er skuffende at han har kommet til noe annet, sier Agerbak-Jensen.
Kommunen vedtok 30.07.07 at JCDecaux skulle fjerne reklamen fra nedstigningstårn.
"Med hjemmel i Plan- og bygningsloven paragraf 107 andre ledd kreves fjerning av reklamen på de 40 reklamefinansierte nedstigningstårn som det er vist til i kommunens varsel av 15.05.2007. Frist for å etterkomme pålegget settes til 31.08.2007".
Vedtaket ble påklaget av JCDecaux, og Fylkesmannen i Oslo og Akershus har nå behandlet klagen og kommet fram til at vedtaket til kommunen oppheves på grunn av rettsanvendelsesfeil.
Byråden gir ikke opp
Men byråden gir ikke opp. De håper å finne en annen løsning for å få fjernet reklamen.
- Vi har ennå ikke begynt å tenke på hvordan vi skal gå videre, men det er helt klart at vi vil forfølge saken videre for å nå det målet bystyret har satt, nemlig at reklamen på tårnene skal vekk, sier Agerbak-Jensen.
Skal få mer orden på reklamen
Byrådet har lagt fram et forslag til skilt- og reklameplan, som ligger til behandling i byrådet. Agerbak-Jensen håper at denne skal få bedre orden på reklameforholdene i Oslo.
- Der sier vi blant annet at reklame på nedstigningstårn ikke skal tillates slik at vi for fremtiden er sikret mot flere slike tårn, sier Agerbak-Jensen.
- I planen er vi dessuten opptatt av hvordan reklamen er organisert, og hvilke områder i byen som tåler mye, mindre eller ikke reklame i det hele tatt, sier Agerbak-Jensen.