Reklamemann redd for mer reklame

Reklameselskap er bekymret for at det blir for mye reklame i Oslo.

Trond Christensen

FRYKTER REAKSJONER: – Oslo kommune åpner for frislipp av reklame med det nye anbudet blant annet for bysykkelordningen, sier Trond Christensen viseadministrere direktør i Clear Channel.

Foto: Erik Engen / NRK

Til neste år skal Oslo få flere enn tusen nye bysykler, flere hundre nye leskur på bussholdeplasser og 12 offentlige toaletter. Alt skal reklamefinansieres, skriver Aftenposten.

Det blir så mye reklame at selskapet Clear Channel selv er bekymret. Dette er selskapet som driver bysykkelordning og har ansvar for leskurene på holdeplassene.

– Frislipp av reklame

– Vi har lenge arbeidet for å få utvidet ordningen med bysykler. Problemet er at Oslo kommune samtidig åpner opp for frislipp av reklame. De går over en grense for hva vi mener byen tåler med den måten de har utformet anbudet, sier Trond Christensen viseadministrerende direktør i Clear Channel.

Han mener problemet har oppstått fordi selskapet som får avtalen med å drifte bysykkelordningen i tillegg må betale leie. I gjengjeld får selskapet plass til mer reklame. Og for å få tjene penger på avtalen, må det bli mye reklame.

Reklamen ut i boområdene

– Nå skal vi ut i bydelene. Det å virkelig etablere dette massivt der folk bor, er mer utfordrende enn å ha det i sentrum. Det viste den store motstanden mot reklametårnene. Vi tror politikerne bør tenke seg om en gang til før de gjennomfører dette, sier Christensen.

Les også: Reklameselskap tjener fett på kommunens sommel

Vil ta reklametårnene til retten

Han mener avgjørelsen ikke er politisk godt forankret og at kommunen burde gått for en annen løsning med færre reklameflater.

– Hvorfor kan ikke bare Clear Channel akseptere mindre overskudd?

– Problemet er at kontrakten blir tildelt den aktøren som tilbyr mest leie. For å betale den høyeste leien må vi finansiere det gjennom reklame. Vi kan ikke sponse bysykler, avslutter Christensen.

Konkurrent ikke bekymret

Hovedkonkurrenten til anbudet, JCDecaux forstår ikke utspillet.

– I anbudsinvitasjonen står du fritt til å redusere reklametrykket så mye du ønsker. Hvis man er bekymret for det, kan de redusere det totale reklametrykket selv, sier sjef i JCDeucaux Øyvind Markussen til Aftenposten.

Vanskelig å selge reklame

Rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim mener at det er veldig vanskelig å selge reklame for full pris i dag.

– Og når du tredoble dette, tror jeg at Oslo kommune undergraver reklamemarkedet, sier han.

I den nye avtalen vil kommunen også sikre seg en bit av reklameinntektene, for å se hvor mye reklame på et større sted av byen er verdt i forhold til andre plasseringer. Utspillet fra Clear Channel om at det blir for mye reklame vil ikke samferdsel- og miljøbyråden kommentere midt i anbudsprosessen.

– Mitt hovedansvar er å tilrettelegge at vi får en god bysykkelordning sånn at vi får leskur som gjør det attraktivt å bruke kollektivtrafikken vår, sier Melby.

Hun mener dette er en god måte å gjøre det på, og at de har lagt opp anbudsprosessen ganske likt som i andre storbyer.

– Så skal ikke jeg ta ansvar for hvordan reklamemarkedet fungerer i Oslo som helhet, sier Melby.