– Det blir lek med tall og juks når man legger inn 40-50 millioner kroner i budsjettet man vet man ikke har, sier finanspolitisk talsmann i Høyres Øystein Sundelin.
Neste år blir det dyrere å parkere i Oslo. Denne uken vedtok det rødgrønne bystyreflertallet å skru opp avgiften og forlenge betalingstiden fram til 20 om kvelden mandag til lørdag over hele Oslo. Prisen øker med 20 prosent utenfor sentrum og med 50 prosent i rød sone, som stort sett ligger innenfor Ring 1.
– Naturlig måte å budsjettere
Byrådet anslår å få inn 79 millioner kroner ekstra allerede neste år. Over halvparten vil komme fra rød sone, ifølge beregninger fra Bymiljøetaten.
I langtidsbudsjettet regner byrådet med at ekstrainntektene øker til 90 millioner kroner i 2019. Men i løpet av 2019 skal Oslo innenfor Ring 1, der altså halvparten av summen skal kreves inn, være bilfri, ifølge byrådserklæringen.
– Det er en helt naturlig måte å budsjettere over lang tid på. 2019 er om fire år. Det eneste jeg kan garantere om 2019-budsjettet er at det kommer til å bli annerledes, sier finansbyråd Robert Steen.
Lover bilfritt sentrum
– Men virker det ikke rart å budsjettere med store parkeringsinntekter et sted det ikke skal være biler?
– Ja, det er en måte å se det på. Vi har også sagt at vi skal skattlegge næringseiendom 2017-2019. Men vi har ikke tatt slike inntekter inn i budsjettet. Det er kanskje like rart, men det er slik vi driver budsjettering.
– Det er ikke et tegn på at dere tviler på et bilfritt sentrum?
– Jeg kan love at vi kommer til å levere en bilfri by innenfor ring 1 i 2019. Det er vårt løfte til våre velgere.
Men da går ikke regnestykket opp, mener Øystein Sundelin.
– Vi er forpliktet til å vedta budsjettet for fire år av gangen. Jeg ville aldri lagt inn en sum på 40-50 millioner kroner som jeg visste jeg ikke kom til å ha. Da har jeg ikke et saldert budsjett.