NRK Meny
Normal

Raymond Johansen blir overkjørt av sine egne

Det rød-grønne byrådet i Oslo blir overkjørt av Arbeiderpartiets stortingsgruppe, som nå støtter regjeringens opplegg for full E18-utbygging.

Raymond Johansen Jonas Gahr Støre

TALTE FOR DØVE ØRER: Byrådsleder Raymond Johansen og Oslo Arbeiderparti fikk ikke gjennomslag hos partileder Jonas Gahr Støre og eget stortingsparti. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Arbeiderpartiet vil bygge strekningen Lysaker – Strand – Ramstadsletta sammenhengende, inkludert Høviktunnelen, og ikke stoppe og ta en tenkepause på Strand, slik Oslopakke 3-forliket sier.

Her er hele vedtaket fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe:

– Jeg tar det til etterretning; jeg er ikke glad for det, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NRK.

– Det ble enighet i Oslopakke 3 om hva som skulle skje i del én. Det opplever vi nå at man ikke velger å forholde seg til.

Enige om å være uenige

Sverre Myrli

OVERBEVIST: Statens vegvesens argumenter som sammenhengende E18-utbygging var utslagsgivende for Ap og Sverre Myrli, som også leder Akershus Arbeiderparti.

Foto: Christophe Poucholin / NRK

I den avtalen fra juni 2016 var Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten enige om kun å bygge de første 2,5 kilometerne mellom Lysaker og Strand i første omgang, og om å være uenige om resten:

  • «Høviktunnelen og Ramstadsletta bygges ikke i 1. etappe. Oslo og Akershus understreker at man på det nåværende tidspunkt, for sin del, ikke har konkludert hvordan utbyggingen av E18 Strand–Drengsrud konkret skal gjennomføres.»

Grunnen til at stortingsgruppa bryter den lokale E18-enigheten og overkjører Ap i byråd, er Statens vegvesens opplysninger om at en pause på Strand vil gi større ulemper og bli dyrere enn forutsatt.

– Når Stortinget får overbevisende informasjon om at den valgte løsningen blir dyrere, gir større miljøbelastning og dårligere trafikale forhold, var det utslagsgivende for at vi går inn for sammenhengende utbygging, sier stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap).

Laster kart, vennligst vent...

Byrådet i Oslo vil i første omgang bare bygge ny E18 fra Lysaker til Strand (grønn strekning), mens flertallet på Stortinget nå går inn for full utbygging helt til Ramstadsletta (rød strekning).

– Uryddig

Han kritiserer samtidig regjeringen for at Oslo og Akershus ikke ble involvert da den nye informasjonen forelå.

– Dette er uryddig fra regjeringens side. Det er fornuftig å gjøre det de gjør, men det hadde vært veldig lurt om staten hadde innkalt partene i Oslopakke 3 når slike ting skjer.

E18 Ramstadsletta mot Blommenholm

14 FELTER: På ett punkt på Ramstadsletta består E18-prosjektet av 14 felter inkludert seks motorveifelter, av- og påkjøringsfelter, egen bussvei og lokalvei. Det brune er ekspressykkelvei. Nå er det bredt flertall på Stortinget for sammenhengende utbygging.

Foto: Statens vegvesen

Raymond Johansen er glad for at stortingsgruppa sier at de nye faglige argumentene burde vært forelagt Oslo og Akershus ved forhandlingsbordet. Oslos stortingsrepresentanter fra de andre byrådspartiene er ikke like diplomatiske.

Heikki Eidsvoll Holmås

IKKE ET MILJØPARTI: Heikki Holmås (SV) er lite imponert over Ap i E18-saken.

Foto: Christophe Pouchoulin / NRK

– Dette er en klar beskjed fra Jonas Gahr Støre til alle som bor i Oslo og Akershus om at hvis du er opptatt av miljø og kollektivtrafikk, så må du for all del ikke stemme Arbeiderpartiet sier Heikki Eidsvoll Holmås (SV).

– En utbygging av E18 vil føre til mer biltrafikk.

– Surt og pinlig

Rasmus Hansson

PINLIG: Det må være surt å få banket et gammeldags motorveiprosjekt ned over hodet, sier Rasmus Hansson (MDG).

Foto: Christophe Pouchoulin / NRK

– I dag er Raymond Johansen i Tyskland for å fremme Oslos kandidatur som verdens miljøby. Da må det være utrolig surt og pinlig at kompisene hans fra Oslo Arbeiderparti på Stortinget, med Jonas Gahr Støre i spissen, banker et gammeldags motorveiprosjekt ned over hodet på ham, sier Rasmus Hansson (MDG).

Men Arbeiderpartiet sier at dette ikke skal føre til mer trafikk inn i Oslo?

– Hvorfor i all verden skal vi da bruke minst 40 milliarder kroner på å bygge en enda større motorvei? undrer Hansson.

– For å få mest mulig av veien i tunnel, frigjøre arealer og sørge for bedre bomiljøer og bedre trafikkavvikling, sier Sverre Myrli.