Hopp til innhold

Posten bygger eget biogass-anlegg

Posten oppfordrer oljeselskapene til å satse mer på biodrivstoff. De skal i løpet av året kjøpe inn 200 biogass-drevne lastebiler, men må bygge sitt eget tankanlegg for å bruke dem.

Postbil på biogass

Posten skal kjøpe inn 200 biogass-drevne lastebiler i løpet av 2013.

Foto: Inger Kristine Volden / NRK

Posten Norge har en målsetning om å redusere miljøutslippene sine med 30 prosent innen 2015 ved å fornye bilstallen sin.

I dag har de rundt 650 elektriske kjøretøy og 74 biogass-drevne biler, og i løpet av året planlegger de å kjøpe inn hele 200 biogass-drevne lastebiler.

Konsernsjef i posten Dag Meidel

Konsernsjef i Posten Norge, Dag Meidel.

Foto: Inger Kristine Volden / NRK

Men i Norge i dag finnes det bare elleve steder totalt hvor man kan fylle på biodrivstoff - et problem posten nå tar i sine egne hender.

– Vi er opptatt av å ta i bruk nye miljøvennlige løsninger, men siden det er mangel på tilgang på biogass, må vi bygge vårt eget anlegg for å kunne fylle bilene våre, forteller konsernsjef i Posten Norge, Dag Meidel.

Meidel oppfordrer samtidig oljeselskapene til å ta i et tak for å gjøre tilgjengeligheten av biodrivstoff i Norge bedre.

– Antall bensinstasjoner er kjempestort, mens antall tankesteder for bidrivstoff er lavt. Men for at biogass skal kunne brukes av både transportnæringen og av privatpersoner, må det jo være tilgjengelig over alt.

Saken fortsetter under bildet:

Miljøvennlige biler til posten

Posten har i dag rundt 650 elektriske kjøretøy og 74 biogass-drevne biler.

Foto: Inger Kristine Volden / NRK

– Regjeringen er passive

Ola Elvestuen (V)

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) mener regjeringen satser for lite på biodrivstoff.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) støtter initiativet fra Posten, og håper regjeringen vil ta i et tak for å bedre tilgjengeligheten av biodrivstoff.

– Vi trenger en nasjonal satsing på biodrivstoff. Det gjelder biogass, som er et klimanøytralt drivstoff, men vi trenger også en mer generell satsing på biodrivstoff, sier Elvestuen.

– Dette må regjeringen ta initiativ til, og ikke bare sitte passivt og vente på at andre gjør denne jobber.

Vil ikke fjerne avgift

Ola Elvestuen mener regjeringen har gjort biodrivstoff mindre attraktivt fordi det er avgiftsbelagt.

Audun Garberg

Politisk rådgiver i Miljøverndepartementet, Audun Garberg sier de jobber med å lage en biogass-strategi.

Foto: STUEDAL / regjeringen.no

Politisk rådgiver i miljøverndepartementet, Audun Garberg, sier de ikke har planer om å fjerne avgiften, men at de jobber med å avklare hvordan biodrivstoff skal kunne brukes mest mulig effektivt.

– Vi jobber med å lage en biogass-strategi for å øke både produksjonen og bruken av biogass. Men slik vi ser det er egner nok biodrivstoff seg best for dem som har store flåter av kjøretøy.

Skal det være sånn at de som har mange biler eller busser må lage sitt eget anlegg for å kunne investere i kjøretøy som kjører på biodrivstoff?

– Det er nok kanskje fornuftiv for mange, men vi jobber med å legge til rette for at også flere skal kunne ta i bruk miljøvennlige drivstoff, enten i form av elbil eller biogass.