Posten gjør nå det de kan for å overbevise skeptikerne i Lørenskog til å godta den nye østlandsterminalen.
Dobler tall
Hittil har det vært lagt til grunn at 20 prosent av de postansatte vil ta tog eller buss til Robsrud, men Posten dobler nå anslaget til 40 prosent.
I det nye regnestykket er det 60 prosent som vil bruke bil til jobb, og dermed reduseres antallet trafikkbevegelser inn og ut av Robsrud med 800 hver dag.
Trafikkbelastningen knyttet til en ny postterminal på Robsrud har vært det store ankepunktet for motstanderne av prosjektet.
Elisabeth Gjølme. Foto: Stein Hallingstad/Scanpix
- Realistisk
Posten avviser at de pynter på virkeligheten for å få gjennomslag for postterminal på Robsrud, sier informasjonsdirektør Elisabeth Gjølme.
- Vi mener 40 prosent er realistisk, og vi vil bidra på mange måter til å oppmuntre de ansatte til økt bruk av tog og buss.
Hun tror kollektivtilbudet vil bli bedre med så mange dagpendlere til Robsrud, og sier Posten vil vurdere å sette inn matebusser for å oppnå målsettingen om 40 prosent.
- I snaueste laget
Lederen for Samferdselsutvalget i Akershus, Erlend Helle (SV), mener enda flere kan ta buss eller tog til Robsrud enn det Posten legger opp til.
Postens mål om 40 prosent kollektivbruk er postivt, men fortsatt i snaueste laget, mener Helle.
Erlend Helle (SV).
- De strekker seg mot det målet som fylkesutvalget satte seg i forhold til Robsrud, og det målet var 50 prosent kollektivandel. Så ut i fra det vi fattet vedtak om, er det litt snaut.
Helle ønsker seg blant annet begrensninger i antall parkeringsplasser ved det planlagte terminalbygget for å få flere ansatte over på kollektive løsninger.