NRK Meny
Normal

Politianmelder drosjetjenesten Uber

12 dager etter den kontroversielle drosje-appen Uber ble lansert i Norge har Oslo kommune bestemt seg for å anmelde dem.

Den omstridte drosjetjenesten Uber

Ubers ide er å være billigere og enklere enn de drosjeselskapene, men selskapet møter motstand hos Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Taxiforbundet.

Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters/NTB Scanpix

Bymiljøetaten har bekreftet for E24 at de har valgt å anmelde Uber for brudd på yrkestransportlovgivningen.

– Det vi reagerer på er lovligheten. Det er vår vurdering at Uber ikke har de nødvendige tillatelsene for å drive i Oslo kommune, sier etatsdirektør Hans Edvardsen.

  • Uber er en ny form for drosjetjeneste der passasjer blir koblet til en sjåfør ved hjelp av en app. Gjennom appen registrerer du hvor du vil bli kjørt, og betalingen skjer også via appen.
  • Tjenesten bruker et system mange vil kjenne igjen fra reise- og restauranttjenester på nett: I Ubers tilfelle gir passasjeren sjåføren karakterer, slik at andre kan vurdere om de vil benytte akkurat denne sjåføren. Ubers sjåfører, på sin side, kan gi passasjerene karakter.

Har ikke tillatelser

Hans Edvardsen i Oslo kommune sier at Uber mangler to tillatelser.

– Alle som kjører personer og tar betalt for det skal ha et løyve. Det har Uber-sjåfører ikke. Det andre er at sjåfører skal være tilknyttet en drosjesentral som er godkjent av Oslo kommune. Vi har et særskilt ansvar som løyvemyndighet å passe på at de som driver drosjenæring i Oslo har nødvendig godkjenning, sier Hans Edvardsen.

Drosjenæringen har reagert

Uber fins i 200 byer verden over, men er forbudt i Tyskland. Sinte drosjesjåfører i London, Paris og Roma har protestert mot selskapet.

Norges Taxiforbund mener at saken om Uber er en viktig transportøkonomisk sak, og mener det er bra at løyvemyndighetene anmelder denne kjøringen. De har tidligere sagt til NRK at de frykter at Uber etablerer seg i Norge på andre vilkår enn det drosjenæringen for øvrig har.

– Det kan føre til konkurranse på helt andre vilkår. Da blir det ikke grunnlag for å drive seriøst. Arbeids- og sikkerhetsvilkår kan bli utvannet, og det kan bli lettere å lure seg unna påkrevd skatt, sier Atle Hagtun. kommunikasjonssjef i Norges Taxiforbund, til NRK.

Uber tok tidligere i år kontakt med Bymiljøetaten og forklarte hvordan transporttjenesten de vil sette i gang med i Oslo fungerer. Selskapet fikk forklart hvilke problemer de ville støte på i Norge innenfor de lovene som gjelder her.

Vi skisserte noen løsninger for Uber, som de ikke har tilfredsstilt. Alle aktører må følge norsk lov, ellers blir det lovløse tilstander, sier etatsdirektør Hans Edvardsen.

I en epost til NRK sier Uber at tjenesten er delt i to, Uber black og Uber pop. Uber black er blitt lansert i Oslo, mens Uber pop er i en lukket pilotprosjektfase og ikke tilgjengelig for publikum ennå. Det er Uber pop tjenesten som er blitt politianmeldt av Oslo kommune.

– Vi har ikke blitt informert om denne anmeldelsen. Uber er i dialog med myndighetene og vil oppklare misforståelsene, sier Harry Porter, talsmann for Uber.