NRK Meny
Normal

Slutt på gratis parkering

Nå må pendlerne betale et månedlig gebyr – men det er ikke sikkert de får plass.

Parkeringsplass ved Lørenskog togstasjon

Hittill har mange som ikke er pendlere brukt parkeringsplassene. Kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Øst forteller at det gjerne er 30 personer hver gang som bruker parkeringen uten å ta toget

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

Fra og med i 1. mars må togpendlere betale for å la bilen stå igjen på Lørenskog og Kolbotn. Jernbaneverket innfører oblat på parkeringsplassene for å sikre at ingen andre enn pendlerne bruker dem.

Hvis dette fungerer bra, kan flere parkeringer på Østlandet få ordningen med oblat i fremtiden.

Trude Isaksen, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Øst

Da klokken nærmet seg åtte torsdag morgen, kunne NRK sin reporter melde om at parkeringen var i ferd med å bli fylt opp ved Lørenskog stasjon.

Trude Isaksen, som er kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Øst, forteller at pendlerne nå må betale 50 kroner for å sette igjen bilen.

– Det koster litt å innføre denne ordningen, så det er selvkost, forteller hun.

Burde det ikke være gratis siden den lønner seg for alle at man kjører kollektivt?

– Vi skulle ønske at vi kunne gjøre dette gratis, men vi er rett og slett nødt til å dekke de kostnadene vi har for å innføre ordningen. Derfor må vi dessverre ta 50 kroner i måneden, forteller hun.

Pengene går blant annet til drift av den tekniske ordningen, og til kontroll av parkeringsplassen.

Selger flere oblat enn det er plasser

Veiledning til betaling ved parkeringsplassen til Lørenskog togstasjon

Gebyret blir betalt ved hjelp av mobiltelefon.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

Men selv om hver måned nå blir 50 kroner dyrere for pendlerne, er det ikke sikkert at de blir kvitt bilen når de kommer til togstasjonen.

– Vi kan dessverre ikke garantere plass. Ved andre steder som bruker dette systemet er det gjerne mange flere som henter oblat enn som bruker parkeringen, og vi ønsker å få utnyttet alle plasser best mulig, sier hun.

På Ski blir det utstedt rundt 1000 oblater i måneden, mens parkeringsplassen rommer 400 biler.

Ikke- pendlere tar plassene

Det vil derimot ikke være mulig å kjøpe engangsbillett, noe Isaksen håper vil gjøre det lettere for pendlere å få plass.

– Det er for å prioritere dem som bruker toget hver dag. Det betyr at kun de som pendler fast vil kunne bruke parkeringsplassene.

Hittil har mange som ikke er pendlere brukt parkeringsplassene. Isaksen forteller at det gjerne er 30 personer hver gang som bruker parkeringen uten å ta toget.

Jernbaneverket prøver ut ordningen i fire måneder, og vil deretter vurdere om den blir permanent.

– Hvis dette fungerer bra, kan flere parkeringer på Østlandet få ordningen med oblat i fremtiden, forteller hun.

Hun trekker frem Kløfta og Jessheim i Akershus som eksempel.

.