Mange kjører over grensen til neste takstsone og setter fra seg bilen der for å få billigere månedskort.
Pendlerne kan nemlig spare tusenvis av kroner på kjøpe månedskort i en annen takstsone enn den de egentlig tilhører.
Men samtidig opptar de innfartsparkeringsplasser som de egentlig ikke trenger, det liker ikke Akershus fylkeskommune.
– Det er et problem at folk som bare kunne tatt beina fatt til en stasjon lenger ut, opptar plass i et parkeringstilbud som i utgangspunktet er ganske sprengt, sier Njål Nore i Akershus fylkeskommune.
Ved flere jernbanestasjoner i Akershus er det laget innfartsparkeringer der pendlerne kan sette fra seg bilen og gå på toget.
Dette finner du eksempler på både ved Asker stasjon, Lørenskog stasjon og Rosenholm på grensen mellom Oppegård og Oslo.
– Særlig på Roseholm har vi sett at det er mange som kjører parallelt med lokalbanen, sier Nore.
Sparer oppmot 5000 kroner i året
Noen kilometer med bil inn i en ny sone kan innebære at månedskortutgiftene reduseres med opptil 5000 kroner i året, og det frister naturlig nok mange.
– Jeg er student og da hjelper det selvfølgelig at det koster nesten halvparten så mye å ta toget fra Rosenholm enn fra Kolbotn, forteller James Lazar Braathen.
Da NRK var på plass på Rosenholm stasjon tirsdag morgen var
parkeringsplassen nesten fylt opp av biler.
– Det er gratis å parkerer her og jeg sparer jo differansen mellom hva det koster med månedskort for Nesodden og Oslo, og månedskort kun i Oslo, sa pendler Hasse Kristiansen før han hastet videre til toget.
– Trenger ikke stå der
Undersøkelser Akershus fylkeskommune har gjort tyder på at plassene fylles opp av pendlere som ikke egentlig trenger å stå der.
Disse trafikantene har tilpasset seg takst og sonesystemet i hovedstadsområdet der det er få soner og store taktsprang.
Samfunnsøkonomisk mener Nore derimot at det lite fornuftig, og fører til unødvendig mange biler på veiene og forurensing.
– Det offentlige mister også billettinntekter. Det dreier seg nok om en del millioner kroner i året.
Vil innføre parkeringsavgift
Nå jobber Akershus fylkeskommune, jernbaneverket og Ruter med å lage strategi for innfartsparkering for de nærmeste årene.
Hovedutfordringen blir å skaffe nok p-plasser for pendlerne, samtidig som passasjertallet øker og det nesten ikke er området igjen å legge slike innfartsparkeringer på.
Med knapphet på ressursene mener Njål Nore det er viktig at innfartsparkeringene brukes av pendlere som trenger dem.
– Et av tiltakene som må vurderes er å innføre parkeringsavgift på plassene, som til nå har vært gratis. Det er åpenbart at vi må se på hvordan prissystem skal utformes. Men det fører jo med seg flere utlemper å innføre pris på parkering også, sier han.