Enigheten betyr blant annet at planleggingen av Røatunnelen går videre og de store investeringene i kollektivtrafikken og sykkelveinettet fortsetter, skriver partiene i felles pressemelding.
– Det er veldig bra for lufta og for framkommeligheten i byen, sier byrådsleder Raymond Johansen.
Avstemmingen skjedde under onsdagens bystyremøtet, men de seks partiene hadde allerede blitt enige på bakrommet en stund før.
Det settes nå av 175 millioner kroner til Røatunnelen. I forrige uke truet både Høyre og Venstre med å stemme imot det videre opplegget for Oslopakke 3 dersom Røatunnelen ikke fikk oppstartsmidler.
– Det innebærer at arbeidet med tunnelen har tatt et viktig steg i riktig retning med sikte på byggestart i 2022, sier Eirik Lae Solberg, gruppeleder i Høyre.
– Måtte reagere
Han er samtidig fornøyd med at de nå har kommet til en enighet, der både kollektivsatsing, sykling og tunnel er inne i varmen.
– Men dere satte jo alt dette på spill for å få en sterkere satsing på Røatunnelen. Hvor kommer disse pengene fra?
– Det var ikke Høyre som satte ting i spill. Når byrådet lot være å følge opp et helt tydelig avtalepunkt, så måtte vi reagere. Men jeg er glad vi klarte å bli enige, sier Lae Solberg til NRK.
– Og pengene?
– Det betyr at vi har satt av penger som både går til veitunneler, kollektivtrafikk og til sykkel. Det er jeg glad for.
Flertall for bompenger
Det er fortsatt flertall for et bompengesystem i Oslo.
– Det er bra for byen, fordi det gir penger til viktige kollektiv- og sykkelinvesteringer, bedre luft, mindre kø og tryggere skoleveier, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel (MDG).
Akershus fylkeskommune stemte for Oslopakke 3 mandag denne uken.
– Det betyr at vi står støtt sammen om de prioriteringen vi skal gjøre, sier Hemstad.