– Det viktigste er å unngå forsøpling i fjorden. Vi er i ferd med å kvele havet med plast, sier vikarierende miljøbyråd Arild Hermstad (MDG) stående på bryggekaia i Oslo.
Han skal straks bli med båten «Pelikan», som de siste 29 årene har ryddet søppel i Oslofjorden. Hvert år havner åtte millioner tonn plast i havet.
Derfor har kommunen laget en handlingsplan mot plastforsøpling. Målet er å fase ut all unødvendig engangsplast i Oslo i løpet av tre år, og ha null utslipp av plast til Oslofjorden.
Unødvendig engangsplast er for eksempel plastkopper, engangsbestikk og q-tips.
– Det er et globalt problem, men det må løses lokalt. Vi, som europeisk miljøhovedstad, må ta vår del, sier han.
- Les også:
Vil ha hjelp av regjeringen
Kommunen begynner med seg selv, og kvitter seg med alt av engangsplast i løpet av året. Deretter vil de få med seg hele Oslos befolkning og næringsliv, blant annet ved å bruke makten som følger med å være en stor innkjøper.
– Vi kan også pålegge de som leier arealer av oss å ikke bruke engangsplast når de har arrangementer eller festivaler.
– Det er mange større og nasjonale bedrifter som fortsatt vil selge produktene sine i Oslo. Hva slag krav må de forholde seg til?
– Vi ønsker å ha dialog med dem. Vi ønsker også drahjelp fra regjeringen. De kan komme med tiltak mot de store nasjonale bedriftene.
– Akkurat det vi trenger
Siden 2011 har WWF Verdens naturfond jobbet med å kartlegge plast i Oslofjorden. I august i fjor oppdaget de 200 plasthansker på havbunnen. Selv om funnet var uvanlig, er det som en dråpe i havet.
– Vi vet at plast er et kjempeproblem i havet, så er handlingsplan er akkurat det vi trenger., sier Karoline Andaur, nestleder i WWF.
Hun er opptatt av at også produsentene av plast tar ansvar, I tillegg ønsker hun, som kommunen, at regjeringen kommer på banen og lager nasjonale regler.
– De private aktørene tilbyr løsningene, altså det forbrukere kjøper i butikkene, derfor er det viktig at de er med.
Dårlig reklame med plast i havet
En av aktørene er Orkla, som blant annet lager q-tips og er en av nordens største produsenter av ulike dagligvarer. De er positive til handlingsplanen og målet som skal nås innen 2022.
– Jeg håper og tror at det er fult mulig, sier Håkon Mageli, som konserndirektør for kommunikasjon og corporate affairs i Orkla.
De har allerede byttet ut plasten i q-tipsen med papir, og jobber nå for å redusere bruken av plast.
– Hva tenker du om at det kan ligge Orkla-produkter på bunnen av Oslofjorden?
– Jeg syntes ikke det er noe god reklame. Jeg håper ikke det er for mye av det. Det må vi gjøre noe med, sier han.