Oslo vil bli først i Norge med å kvitte seg med engangsplast

Innen tre år må festivaler og næringsliv droppe engangsbestikk og plastkopper. Hensikten er å redde livet i havet.

Plastbestikk

MÅ KUTTES: Alt av engangsartikler laget av plast må vekk, om kommunen skal nå målet innen 2020.

Foto: PATRICK PLEUL / AFP

– Det viktigste er å unngå forsøpling i fjorden. Vi er i ferd med å kvele havet med plast, sier vikarierende miljøbyråd Arild Hermstad (MDG) stående på bryggekaia i Oslo.

Arild Hermstad (MDG), Byråd for miljø og samferdsel i Oslo

Arild Hermstad (MDG) er byråd for miljø og samferdsel.

Foto: Louise Thommessen / NRK

Han skal straks bli med båten «Pelikan», som de siste 29 årene har ryddet søppel i Oslofjorden. Hvert år havner åtte millioner tonn plast i havet.

Derfor har kommunen laget en handlingsplan mot plastforsøpling. Målet er å fase ut all unødvendig engangsplast i Oslo i løpet av tre år, og ha null utslipp av plast til Oslofjorden.

Unødvendig engangsplast er for eksempel plastkopper, engangsbestikk og q-tips.

– Det er et globalt problem, men det må løses lokalt. Vi, som europeisk miljøhovedstad, må ta vår del, sier han.

Vil ha hjelp av regjeringen

Kommunen begynner med seg selv, og kvitter seg med alt av engangsplast i løpet av året. Deretter vil de få med seg hele Oslos befolkning og næringsliv, blant annet ved å bruke makten som følger med å være en stor innkjøper.

– Vi kan også pålegge de som leier arealer av oss å ikke bruke engangsplast når de har arrangementer eller festivaler.

– Det er mange større og nasjonale bedrifter som fortsatt vil selge produktene sine i Oslo. Hva slag krav må de forholde seg til?

– Vi ønsker å ha dialog med dem. Vi ønsker også drahjelp fra regjeringen. De kan komme med tiltak mot de store nasjonale bedriftene.

Jørgen Berg-Jacobsen styrer Pelikan

– Alt som vi mennesker holder på med havner i sjøen, så plukker vi det opp, sier kaptein på «Pelikan», Jørgen Berg-Jacobsen. Den store blå silen samler opp søppelet på havbunnen.

Foto: Louise Thommessen / NRK

– Akkurat det vi trenger

Siden 2011 har WWF Verdens naturfond jobbet med å kartlegge plast i Oslofjorden. I august i fjor oppdaget de 200 plasthansker på havbunnen. Selv om funnet var uvanlig, er det som en dråpe i havet.

– Vi vet at plast er et kjempeproblem i havet, så er handlingsplan er akkurat det vi trenger., sier Karoline Andaur, nestleder i WWF.

Hun er opptatt av at også produsentene av plast tar ansvar, I tillegg ønsker hun, som kommunen, at regjeringen kommer på banen og lager nasjonale regler.

– De private aktørene tilbyr løsningene, altså det forbrukere kjøper i butikkene, derfor er det viktig at de er med.

Pelikan

Båten Pelikan har ryddet søppel i Oslofjorden i 29 år.

Foto: Louise Thommessen / NRK

Dårlig reklame med plast i havet

En av aktørene er Orkla, som blant annet lager q-tips og er en av nordens største produsenter av ulike dagligvarer. De er positive til handlingsplanen og målet som skal nås innen 2022.

– Jeg håper og tror at det er fult mulig, sier Håkon Mageli, som konserndirektør for kommunikasjon og corporate affairs i Orkla.

De har allerede byttet ut plasten i q-tipsen med papir, og jobber nå for å redusere bruken av plast.

– Hva tenker du om at det kan ligge Orkla-produkter på bunnen av Oslofjorden?

– Jeg syntes ikke det er noe god reklame. Jeg håper ikke det er for mye av det. Det må vi gjøre noe med, sier han.

Mercedes på bunnen av Oslofjorden

WWF finner de merkeligste tingene når de er ute å rydder i Oslofjorden.

Foto: Fredrik Myhre / WWF Verdens naturfond