Drosjeeiere betaler langt mindre i bilavgift og moms enn andre, og det vet noen å utnytte.
Tollregionen i Oslo og Akershus har avslørt at mange drosjeeiere kjøper biler til privat bruk.
- Det synes vi i Oslo Taxi er ille, og vi ønsker ikke å ha slike i vårt fellesskap, sier administrerende direktør i Oslo Taxi, Geir Ledsten.
Får ikke velge sjåfører selv
Det er Samferdselsetaten som bestemmer hvem som skal få drosjeløyve og hvilken taxisentral dette løyvet skal knyttes til.
Oslo Taxi har laget nye vedtekter som skal gi selskapet større frihet til å velge drosjesjåfører selv.
- Disse må godkjennes av Samferdselsetaten og det har vi ikke fått til foreløpig, sier Ledsten.
Han mener det ikke er for enkelt å få drosjeløyve, men at det kan være vanskelig å få fjernet sjåfører som har gjort noe galt.
Nesten 70 sjåfører tatt
69 sjåfører som har jukset til seg en rimeligere bil, får nå en ekstra straffeavgift, forteller kontorsjef Elisabeth Haugan i Tollregion Oslo og Akershus.
- Totalt så er det snakk om i overkant av 3.5 millioner kroner i engangsavgift, og hvis man deler det på antall saker, så vil det si at det unndras i overkant av 50.000 per kjøretøy, sier Haugan.
Og dette er bare toppen av isfjellet mener tollmyndighetene. Fra neste år vil de granske drosjenæringen.