Oslo-trafikken vil de nærmeste månedene bli krevende å forholde seg til – både for tålmodige og utålmodige bilister som er avhengige av å kjøre i rushtiden.
Kommunikasjonsrådgiver Kjell Solem i Statens vegvesen har i lokalavisa Aften lovet Oslo-bilistene at det neste halve året vil bli «som en lang rotfylling».
Kutter to av seks felter
Fra mandag 26. oktober vil nemlig hovedtrafikkåren gjennom byen (E18) til å være åpent i kun to felt i hver retning – mot tre i dag.
Årsaken er jobbingen med den 1100 meter lange Bjørvikatunnelen som binder motorveiene sammen gjennom Oslo sentrum. Den såkalte senketunnelen skal kobles på den eksisterende Festningstunnelen. Mens dette arbeidet pågår vil 2000 færre biler kunne passere i hver retning per time i rushen.
Men det er ikke bare bilistene som vil få svi. Også de som benytter seg av kollektivtrafikken i Oslo sentrum vil kunne bli rammet.
Frykter at busstrafikken rammes
Kjell Solem sier til NRK.no at de frykter at mange bilister vil prøve å unngå en potte tett E18 gjennom Festningstunnelen ved å heller kjøre en vel så tett Ring 3 eller Ring 1 for å komme seg gjennom Oslo sentrum. Dette vil kunne tette igjen trafikken også over jorden, slik at busser og trikker bruker vesentlig lengre tid på å komme seg fram.
Nå blir kollektivfeltet forlenget enkelte steder for å unngå at også busstrafikken rammes.
Ruter, som styrer blant annet busstrafikken i hovedstaden, er også noe bekymret.
- Ingen av våre busser går gjennom tunnelene i dag, så vi frykter ikke problemer direkte knyttet til dette arbeidet. Men vi frykter at bilister velger seg alternative traséer hvor våre busser ferdes, og at det redusert framkommelighet også der, sier informasjonssjef Gry Isberg.
Ikke ekstra kapasitet ennå
Hun sier at de ikke har tenkt å sette inn ekstra kapasitet fra kaoset starter 26. oktober.
- Vi vil vurdere underveis hvordan dette vil utvikle seg. Dersom bussene får problemer med å komme seg fram og vi ikke klarer å følge tidstabellene må vi ta grep og eventuelt sette inn flere busser, sier Isberg.
- Forventer dere mange at konverterer fra bil til buss det neste halve året?
- Vi er alltid glade når flere velger å reise kollektivt, slik at flere kan komme seg raskere fram, sier hun, og understreker at de også vil vurdere å øke kapasiteten dersom det blir økt pågang av bussreisende.
- Vi skal kunne ta unna alle, lover hun.
Heller ikke informasjonssjef Bjørn Rydningen i Oslo Sporveier vil øke kapasiteten i forbindelse med den ventede bilproppen gjennom Oslo sentrum.
- Vi berøres i veldig liten grad av dette. Men vi håper selvsagt at de som lar bilen stå velger t-banen i stedet. Vi har kapasitet til å ta unna betydelig flere, sier han.
Advarer på forhånd
Hvor mye lengre tid det vil ta å kjøre gjennom Oslo sentrum i rushtiden kan ikke Kjell Solem i vegvesenet svare på. Han sier til NRK.no at det er vanskelig å gi prognoser på dette, men tror det vil bli aller mest trengsel i starten før bilistene tilpasser seg den nye situasjonen.
- Vi vet ikke hvordan bilistene vil respondere på den nye situasjonen. Noen vil raskt bytte til kollektivtrafikk, noen vil kjøre sammen med andre, og noen velger alternative traséer gjennom byen, sier han.
Håpet er at vegmyndighetenes kraftige advarsler på forhånd vil føre til at trafikkavviklingen går bedre enn fryktet.
- Vi vil annonsere bredt på forhånd før 26.oktober, sier Solem, som beklager problemene som vil oppstå.
- Vi har jobbet fem år med festningstunnelen og har klart å opprettholde trafikkstrømmen på 100.000 biler i døgnet. Men vi klarer ikkke å legge opp alternative kjøreruter i forbindelse med påkoblingen mellom senketunnelen og festningstunnelen, sier han.
Bjørvikatunnelen skal være helt klar til bruk neste høst.