Siden 2003 har konsentrasjonen av såkalt svevestøv langs de mest trafikkerte veiene i hovedstaden hatt en nedgang. Men nå peker pilene oppover.
I år har Oslo brutt forurensningsforskriften for første gang siden 2007.
– Dette er et varsko om at tiltakene vi har benyttet så langt ikke er tilstrekkelig, sier overingeniør Gry Larsen i Statens vegvesen til Aftenposten.
- LES OGSÅ: Roper varsko om forurensningsnivåer
- LES OGSÅ: Vil ha variable fartsgrenser
Hun mener det kanskje ikke holder med miljøfartsgrense, salting og piggdekkavgiften, som har holdt overskridelsene nede i mange år.
Kjører fortere
For snart ti år siden innførte kommunen såkalt miljøfartsgrensen som et prøveprosjekt i Oslo. Farten ble satt ned fra 80 km/t til 60 km/t på flere strekninger, og disse miljøfartsgrensene har vært mye diskutert.
Nå er det 70 km/t på disse strekningene, men det er for tidlig å si om dette kan være med på å forklare økningen av svevestøv.
Det er kommunens ansvar å sikre en tilfredsstillende luftkvalitet. Statens vegvesen og kommunen leter etter nye tiltak som kan få ned omfanget av svevestøv i Oslo.
– Oslo kommune må vurdere om det må gjøres flere tiltak, siden de nå går over tillatt grenseverdi. Og så må eier av veiene, Statens vegvesen, gjøre tiltakene, sier seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet til Aftenposten.
Vegvesenet tar nå selv initiativ til hyppigere rengjøring av veinettet som et forebyggende tiltak mot svevestøv i hovedstaden.
Rapport ventet på nyåret
Miljødirektoratet, Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Vegdirektoratet er nå i ferd med å gjennomgå de eksisterende grenseverdiene for luftforurensning.
Det er ventet at en ny rapport skal legges frem etter nyttår.
Rentbrennende ovner, redusert fart for veitrafikken, partikkelfilter på biler, redusert bruk av piggdekk, for eksempel ved avgift for å få ned veislitasjen, i tillegg til feiing og vasking av veier med magnesiumklorid som binder støv er flere av tiltakene som kan bli aktuelle.
Revideringen av de nye grenseverdiene er forventet å være ferdig på nyåret. I Norge er det kommunene som er forurensningsmyndighet. Det vil derfor være opp til kommunenes ansvar å implementere de nye reglene.