Oslo ingen sykkelhovedstad

Oslo er en av de dårligste sykkelbyene i landet. Byen er heller ingen sykkelhovedstad i europeisk sammenheng.

Sykkelsti

Sykkelveiene i Oslo har ikke hatt noe fremgang siden forrige undersøkelse blant syklistene i 2008.

Foto: Syklistenes Landsforening

Det viser en undersøkelse Syklistenes Landsforening har gjort.

Hovedstaden er rangert som 27. dårligst av de 30 byer i Norge som er vurdert.

– De beste sykkelveiene i verden ligger i byer som vi kan relatere oss til. Som landets hovedstad bør Oslo være Norges beste by å sykle i, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening.

Sykkelveiene i Oslo har ikke hatt noe fremgang siden forrige undersøkelse blant syklistene i 2008.

– Hovedstaden henger etter når det gjelder tilrettelegging for syklister. Oslo vedtok et hovedsykkelveinett i 1998, og det er ennå ikke ferdig.

Konkurrerer med bilistene

Helene Ragnhild Andersen er en av de som sykler hverdag. Hun er ikke spesielt fornøyd med situasjonen.

Helene Ragnhild Andersen

Helene ønsker seg flere sykkelstier i Oslo.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

– Jeg sykler alltid på fortauet, også må jeg legge meg ut i veien der det er sykkelsti.

Andersen ønsker seg bedre forhold slik at det ikke blir nødvendig å konkurrere med billistene om veien.

– Det er veldig praktisk å sykle om morgen når det er kø, men det virker som om bilistene ikke ønsker at syklistene skal ha den fordelen. Det burde helt klart vært mye flere sykkelstier i Oslo.

Hva syns du om Oslo som sykkelby? Kommenter nederst i artikkelen

Dårlig vedlikehold

Ikke nok med at det ikke er sammenhengende sykkelveier i byen, det er også dårlig vedlikehold når snøen legger seg.

– Sykkelfeltene er en del av kjørebanen, og sykling er et transportmiddel som kan brukes hele året. Man rydder jo kjørefelt for bilene for snø, da skulle det bare mangle at man gjorde det samme for sykkelfeltene. At man ikke vedlikeholder godt nok om vinteren er bare slurv fra kommunens side, sier Gjøs i Syklistenens Landsforening.

Ifølge undersøkelsen opplever i tillegg mange syklister det som utrygt å sykle i Oslo-trafikken og at det er dårlig skiltet.

Gjøs mener kommunen må ta seg sammen, og sørge for mer penger til bedre sykkelveien.

– Dårlig tilrettelegging gir en mye lavere sykkelandel enn nødvendig. Det er et stort potensial for mer sykling, og jeg er sikker på at sykkelandelen i Oslo kunne vært doblet hvis det var bedre tilrettelagt for å sykle her.

Les flere nyheter fra Oslo og Akerhus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.