Når det nå er enighet om finansieringen og gjennomføringen av Filipstad-utbyggingen kan den siste brikken i Oslos fjordby-satsing fullføres.
Omtrent 2,8 milliarder kroner kommer det til å koste grunneierne Bane Nor, Oslo Havn KF og Oslo kommune å legge et 500 meter langt lokk over E18. En forutsetning for å kunne bygge ut.
– Snart kan Oslo skryte av å ha verdens lengste sammenhengende havnepromenade i et byområde, forteller byrådsleder Raymond Johansen.
Også Oslo kommune belager seg på å skaffe 1, 4 milliarder kroner på å legge deler av E18 under bakken.
– Dette er jo milliarder kroner vi får tilbake når vi får utvikla dette området i stort monn, sier Johansen.
Utbyggingen blir mulig etter at byrådet har forhandlet frem avtaler med grunneierne Oslo Havn KF og Bane Nor Eiendom, og Statens vegvesen.
Grunneierne skal i tillegg bruke 1,2 milliarder kroner på å bygge ut på byrommene på Filipstad. Totalt kommer utbyggingen til å koste omtrent 4 milliarder kroner.
Parker, boliger og sjøbad
Men veien dit har vært lang. Planene for fjordbyen ble påbegynt i 2000, og arbeidene med å komme til enighet om Filipstad-utbyggingen har pågått i 12 år.
Tegningene var klare i allerede i 2012 og planbeskrivelsen året etter. Krangelen om hvem som skulle betale for å bygge lokket over E18, har gjort at planene har ligget og støvet i årevis.
I dag ble løsningen kjent.
Tusenvis av biler kjører forbi via E18 hver dag og Color Lines ferger til Kiel går fra Hjortneskaia på Filipstad. Ved brygga ligger det en skatehall og lagerbygninger. I kaffetårnet brennes det opp til 80 tonn kaffe hver dag.
Men snart er det slutt på alt dette. Nå blir det i stedet parker, boliger og sjøbad på området.
Johansen har tro på at første spadetak kan skje innen få år.
– Dette er det siste store steget for å realisere fjordbyen og gi fjorden tilbake til Oslos innbyggere, slår byrådslederen fast.