NRK Meny
Normal

Oslo er kåret til Europas miljøhovedstad

Til tross for store utfordringer med Oslo-lufta i vinter, har hovedstaden utkonkurrert 13 andre europeiske byer og blitt kåret til Europas miljøhovedstad for 2019.

Aker Brygge sett fra Oslo Rådhus

FOREGANGSBY: Initiativet til «European Green Capital» ble lansert av Europakommisjonen, EUs utøvende organ, i 2008. Stockholm ble kåret til den aller første miljøhovedstaden i 2010.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Prisen, som deles ut av Europakommisjonen, innebærer at Oslo skal være en rollemodell som kan dele erfaringer og inspirere andre byer fram mot 2019.

Raymond Johansen

​Byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Foto: Olav Juven / NRK

Byrådsleder Raymond Johansen, som er i Essen i Tyskland for å motta prisen, kaller prisen «en fantastisk anerkjennelse», som både er en belønning og en forpliktelse.

– Vi skal sørge for å sette Oslo på kartet i 2019, og sette fokus på klimautfordringene vi har. At dette kom dagen etter at Donald Trump har besluttet å trekke seg ut av Paris-avtalen, viser at byene rundt om må ta skjeen i egne hender med å fremme tiltak som kan redusere klimautslippene, sier Johansen til NRK.

Luftdiskusjoner

Også Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel (MdG) bruker den amerikanske presidenten som et eksempel for å understreke viktigheten av å være en foregangsby på miljøfeltet.

– Mens Trump fornekter klimaendringene, ser vi nå at byer over hele verden går foran i klima- og miljøarbeidet, sier Berg, som sammen med byråd Raymond Johansen, Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen og Reidun Bolsø fra DNT presenterte Oslos visjoner for 2019 i finalen i Essen, Tyskland.

– Oslo ligger i front på en rekke områder og passerte en milepæl i fjor da flere valgte å reise kollektivt framfor å kjøre bil. Nå satses det for fullt på grønn innovasjon, grønne jobber og grønt byliv, og hele byen inviteres med, sier Berg.

Lan Marie Nguyen Berg

Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel (MdG).

Foto: CF-Wesenberg

Prisen deles ut etter en vinter der uteklimaet i Oslo har vært heftig debattert. I høst fortalte forskere fra Folkehelseinstituttet, som jobbet på oppdrag fra Statens vegvesen, at 185 mennesker hvert år dør for tidlig som følge av svevestøv i Oslo-lufta.

Denne vinteren har det blitt gjennomført flere tiltak - med tilhørende politiske kamper - for å bedre situasjonen. Det mest omdiskuterte var det såkalte dieselforbudet. I perioder har også Statens vegvesen opererert med en miljøfartsgrense i utvalgte deler av hovedstaden.

Fløy til Tyskland

Tittelen «European Green Capital» deles ut hvert år til en europeisk by med mer en 100.000 innbyggere, heter det på Oslo kommunes hjemmesider.

I kåringen har kandidatbyene blitt vurdert på klimapolitikk, luftkvalitet, grønn innovasjon, kollektivtransport, biologisk mangfold, vannkvalitet og friluftsliv. Oslo ble rangert høyest i 8 av 12 kategorier, heter det i en pressemelding.

Byrådsleder Johansen sier prisen både er en anerkjennelse og en belønning, men sier det ikke kommer noen penger med prisen.

– Det blir ikke noe penger direkte av dette, men det trenger vi heller ikke. Samtidig kommer konferanser og andre ting til å bli lagt til Oslo, og vi får konferansemidler til å presentere byen.

– Det forplikter å fronte en slik pris. Hvordan reiste dere til Tyskland?

– Vi med reiste med fly og tog. Vi fløy til Frankfurt, og jeg kommer til å fortsette å fly masse, og jeg kommer også til å bruke mye tog. Jeg skal ha en hyggelig helg i Berlin, så jeg skal ta tog herfra nå.

– Men herregud, jeg kommer til å fortsette å fly. Og kjøre bil også, sier Johansen på telefon.

Jubel hos Klimaetaten i Oslo kommune da avgjørelsen falt

Jubel hos Klimaetaten i Oslo kommune da avgjørelsen falt.

Foto: Nadir Alam / NRK